thestrut, såg dina hussvampsangrepp alltså ut som både det rutmönstriga (bild 2) och det vita (bild tre)?

RoBo, visst kan jag ta bild på där de lagat, men har ju ingen aning om hur det ser ut på undersidan.. Är redan fastskruvat? Borde jag be dem att skruva loss bitarna igen för att undersöka det hela närmare, alternativt byta ut eller behandla träbitarna, för att sedan sätta tillbaka dessa?

Om bitarna kommer från plankan ni ser på bilderna är det alltså inte alls så bra läge, om jag uppfattat kommentarerna rätt... Tänker att även om träet är torrt nu så kanske det "faller ner" torra sporer i mellanbjälklag osv, som sen riskerar att "sätta fart" om jag får dåliga fuktvärden exempelvis i torpargrunden.. Eller tänker jag fel?

Men har du frågat dom ? Plankan kan ju vara en som dom kasserat pga. skadorna.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
-JC- skrev:
När det gäller hussvamp finns det många myter och felaktigheter. Hysterin är stor och påhejad av flera aktörer med kommersiellt intresse, då kanske främst Anticimex. En orolig människa är alltid enklare att profitera på.

Följande läsning om hussvamp kan vara intressant där skillnaden i attityd är uppenbar: [länk]

Oerhört intressant artikel faktiskt. Det som skrivs här låter mycket rimligare än allt annat jag läst om hussvamp.

Stina71 skrev:
thestrut, såg dina hussvampsangrepp alltså ut som både det rutmönstriga (bild 2) och det vita (bild tre)?

RoBo, visst kan jag ta bild på där de lagat, men har ju ingen aning om hur det ser ut på undersidan.. Är redan fastskruvat? Borde jag be dem att skruva loss bitarna igen för att undersöka det hela närmare, alternativt byta ut eller behandla träbitarna, för att sedan sätta tillbaka dessa?

Om bitarna kommer från plankan ni ser på bilderna är det alltså inte alls så bra läge, om jag uppfattat kommentarerna rätt... Tänker att även om träet är torrt nu så kanske det "faller ner" torra sporer i mellanbjälklag osv, som sen riskerar att "sätta fart" om jag får dåliga fuktvärden exempelvis i torpargrunden.. Eller tänker jag fel?
jo delvis ser det ut så...
här är lite om mitt problem... https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/229330-hussvamp-och-somnproblem-2.html

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.