Hej,
Jag var och kollade på ett hus som har hjärtvägg i källare murad med blå lättbetong som är putsad, men genom en håltagning gick det att urskilja den blåa lättbetongen klart och tydligt. Dock kunde man ej utskilja blockens storlek.
Dom yttre källarväggarna är också murade, med en storlek som för mig är ovanlig och jag försöker hitta likvärdiga mått på google. Tycker inte det gick att avgöra om det är blå lättbetong även i dessa väggar utan att provborra/krafsa vilket jag antar inte är helt OK att göra på en visning, varför jag lät bli
Nåja, blocken har enligt min bedömning måtten LxHxD = 800-1000 x 200 x 250 (mm)
Dom blå lättbetongblock jag hittar bilder på inte överstige 400mm på längden, så det var därför jag fick något hopp om att ytterväggarna är murade med något annat, en hjärtvägg är hanterbar, om än lite bökigt med stämp osv vid utbyte, hela källargrunden är dock för mycket jobb.
Någon som känner att dom har koll på mått på olika typer av murblock från den tiden? =)
Lagt till två bilder är sprickor i fogarna gör det lätt att urskilja storleken på blocken med fönstrena som referens.