Jag ska till och lägga klinker i hallen, 33x33 plattor.
Jag behöver kapa en hel del på längden, och fick låna grannens kakelskärare. En sån man drar över och sedan knäcker till.

Då jag är helt novis på detta så provade jag först på en 20x20 klinkerplatta som jag har liggandes i badrummet, och det gick jättebra. Ett skär och knäck så blev det fint kapat.

Men när jag sedan tar min större platta, 33x33, så måste jag trycka betydligt hårdare och behöver skära 2 ggr. Dessutom så knäcktes inte plattan bra.
Den första plattan spräckte jag helt på alla håll och kanter, den andra plattan blev inte helt kapad.

Behöver jag ha en annan typ av kakelskärare eller är det bara ett dåligt skärblad på den jag lånat?

Pratade med Maskinhjälp där man kan hyra kakelskärare och förklarade mitt problem, och dom menade på att vissa plattor är betydligt hårdare och behöver en maskin istället för manuell kap.
stämmer detta?

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Aldrig dra två gånger, då drar du fel.
Vissa plattor speciellt stora klinkers är lite jobbigare.

Finns vissa fabrikat som nästan är hopplösa HÅRDA

Hyr eller köp en kakelsåg istället. Ta typen med vattenbad så att det inte dammar så f-b och då håller även klingan bättre.
Finns även ett alternativ där du kör med en kap som du kör med på skena. Typ som sänksåg fast för klinker.

Jag hade liknande problem med stora (60x30) plattor så jag köpte en billig Biltema kap med vattenbad och byggde en enkel ställning för större plattor.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Viken på Biltema?

Jag lånade en billig kap av en kompis, blev otroligt fina snitt. Lätt att göra urkap för hörn och sånt också, om man råkar ut för det. Var dock ett gräsligt kladdande, sprutade vatten överallt och fick fylla på ofta i badet. Men jag höll till ute, så den enda som led var jag. Skyddsbrillor är ett måste! Men det gick lätt att kapa, var nästan som att skära smör. Nästan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.