Hej

Tänkte flytta en vägg i ett gammalt kök. Som man ser på bilden har det troligtvis varit en gammal järnspis eller liknande där förut, jag antar att den delvis vilat på rälsen.

Om jag nu flyttar väggen 0,5 m mot kameran hamnar rälsen mitt i rummet.

Skorstenen ligger en bit in i vänstra väggen. Kan rälsen ha någon annan funktion att den t.ex. bär upp skorstenen uppåt på något vis eller är det riskfritt att kapa den?

Huset är byggt 1912, kanske har någon stött på något liknande.

20150613_170820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade två tremeters rälsbitar i bjälklaget i ett hus.
På rälsen vilade en breddning av skorstenen mellan två rum på var sin sida av trappan.

Så titta efter vad som finns ovanför rälsen.
Dvs vad den bär upp för tyngd.

Den där biten kan ju knappast vara något problem att såga bort. Om den skulle bära upp något tungt så skulle det ju ligga en tyngd ovanpå, vilket det inte gör.

Ja, vad finns det mer till vänster om väggen, kanske står där en kakelugn eller liknande och vilar på andra änden av rälsen? Då kan det nog bli lite övervikt åt det hållet om du kapar den...

Tag inte bort något utan att veta hur det ser ut ! Pelpets lösning kan vara farlig. Det kan ju se ut så här :
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte kapat den utan att ta reda på exakt varför den finns där, ingen människa släpar in en tung och åbäkig rälsbit i ett hus utan anledning.

HasseTeknik skrev:
Tag inte bort något utan att veta hur det ser ut ! Pelpets lösning kan vara farlig. Det kan ju se ut så här :
[bild]
Rätt, jag tänkte mer att den var ingjuten helt i murstocken och stack ut enbart för att hålla upp spisen men så behöver det ju inte vara. Den verkar ju ligga på något betongfundament.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.