Hej
Tänkte flytta en vägg i ett gammalt kök. Som man ser på bilden har det troligtvis varit en gammal järnspis eller liknande där förut, jag antar att den delvis vilat på rälsen.
Om jag nu flyttar väggen 0,5 m mot kameran hamnar rälsen mitt i rummet.
Skorstenen ligger en bit in i vänstra väggen. Kan rälsen ha någon annan funktion att den t.ex. bär upp skorstenen uppåt på något vis eller är det riskfritt att kapa den?
Huset är byggt 1912, kanske har någon stött på något liknande.
Tänkte flytta en vägg i ett gammalt kök. Som man ser på bilden har det troligtvis varit en gammal järnspis eller liknande där förut, jag antar att den delvis vilat på rälsen.
Om jag nu flyttar väggen 0,5 m mot kameran hamnar rälsen mitt i rummet.
Skorstenen ligger en bit in i vänstra väggen. Kan rälsen ha någon annan funktion att den t.ex. bär upp skorstenen uppåt på något vis eller är det riskfritt att kapa den?
Huset är byggt 1912, kanske har någon stött på något liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hade två tremeters rälsbitar i bjälklaget i ett hus.
På rälsen vilade en breddning av skorstenen mellan två rum på var sin sida av trappan.
Så titta efter vad som finns ovanför rälsen.
Dvs vad den bär upp för tyngd.
På rälsen vilade en breddning av skorstenen mellan två rum på var sin sida av trappan.
Så titta efter vad som finns ovanför rälsen.
Dvs vad den bär upp för tyngd.
Jag hade inte kapat den utan att ta reda på exakt varför den finns där, ingen människa släpar in en tung och åbäkig rälsbit i ett hus utan anledning.
Rätt, jag tänkte mer att den var ingjuten helt i murstocken och stack ut enbart för att hålla upp spisen men så behöver det ju inte vara. Den verkar ju ligga på något betongfundament.HasseTeknik skrev:
Klicka här för att svara