hahalj
Kommer bygga en enkel ramp i tryckt virke till mitt förråd, den blir ca 1 m bred, fallhöjd ca 35-40 cm över 2 meter. Detta för att enkelt kunna få ut och in gräsklippare, cyklar, skottkärra m.m. Någon som har tips på hur jag gör denna halksäker?

Har sett lösningar där man klätt in trallen i galvat metallnät med typ 20-25 mm maskor, hur får man det att sitta tätt mot brädorna? Häfta i varje maska? Hur bra håller en sådan lösning?

Några andra idéer?

Ja, sträckmetall är din lösning. Brukar skruvas med bricka.

hahalj
Ok, hur tätt behöver man skruva? Över hela ytan eller räcker det längs kanterna av nätet?

D09
En annan ide som halkskydd är att spika på takpapp.

hahalj
Det är ju en intressant idé förstås. Vad kan man tro om livslängden på det? Är väl egentligen inte gjort för regelbundet slitage med stövlar och kängor.

D09
Det håller förvånandsvärt bra. Har det på "tillfälliga" tralltrappsteget vid entren och det har suttit ett år om inte mer.

Lätt att byta och det är alltid någon som vill bli av med en överbliven rulle ;)

Dansbanan ( öppen/utomhus ) här i området klädde vi de hala trappstegen med också. Inga ungar som trillat på rumpan sen dess ;)

hahalj
Ok, jag kanske skulle testa detta först då. Går ju byta senare om man tycker det inte funkar.

• Gilla
Lindroth88 och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Ok, tack för tipset. Ser ut som vanligt sandpapper.
Men jag kör nog först på takpapp, kommer nog få några kvm över efter att jag lagt taket på förrådet.

Har provat med halktejp som finns på Biltema, krävs gediget förarbete med sandpapper och torrt trä. Men takpapp är ju billigt och enkelt att byta ut, ska själv prova när all halktejp har ramlat av...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.