8 845 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Plast under syll på innervägg!
Hej,
Byggde en liten innervägg i går på 2 meter, självklart när jag var helt färdig så slog det mig att jag kanske skulle haft plast eller papp under syllen. Är det lönt att riva väggen för att lägga plasten eller borde det vara ok? Syllen ligger direkt mot platta på mark, huset byggt 85.
Byggde en liten innervägg i går på 2 meter, självklart när jag var helt färdig så slog det mig att jag kanske skulle haft plast eller papp under syllen. Är det lönt att riva väggen för att lägga plasten eller borde det vara ok? Syllen ligger direkt mot platta på mark, huset byggt 85.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 543 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 543 inlägg
Ja egentligen skulle du haft plast under, men är huset byggt 85 har du säkerligen hyffsat med isolering under plattan och fuktproblemen borde vara ganska små. Kan inte svara på hur jag hade gjort, jobbigt att kosta på stora pengar på ytskikt på en vägg man vet är en risk (om än liten risk)
Tack för svaret! Men plasten anses vara en gardering i fall fukt strömmar, eller är det ett faktum att fukten kommer om inte plast finns för eller senare? Plattan i övrigt är ju snustorr överallt.
Har du en torr platta är chansen stor att den fortsätter vara det. Det skapas inte mer fukt bara för att det ligger trä mot cementen. Jag förstår din känsla, man blir ju lite hjärntvättad av allt snack om fukt, så det är lätt att glömma bort sunt förnuft.Kendal Seven skrev:
Lägg frågan bakom dig och sov gott.
Reglad och gipsad
Ditt svar var gött för örat 
Jag skall ändå ha en inspektionsluka i väggen då det går rör i väggen, kanske lägga ett öga genom åren ner på regeln för att se att det ser torrt och fint ut?
Jag skall ändå ha en inspektionsluka i väggen då det går rör i väggen, kanske lägga ett öga genom åren ner på regeln för att se att det ser torrt och fint ut?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 543 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 543 inlägg
Har du en inspektionslucka så är det ännu bättre såklart.
Att kolla på den nån enstaka gång vartannat år är mer än tillräckligt. Tänk på att det finns nedgjutna syllar i gillesstugor från 70talet som än idag inte har några fuktskador.
Att kolla på den nån enstaka gång vartannat år är mer än tillräckligt. Tänk på att det finns nedgjutna syllar i gillesstugor från 70talet som än idag inte har några fuktskador.
Då blir det till att låta det vara, tack alla.
Med stor sannolikhet är din platta torr och det kommer inte bli problem. Blir det problem så är det "bara" en innervägg och du får då riva den och göra om.
Antingen river du nu, och gör det kanske i onödan, eller så river du om du får problem vilket kanske aldrig inträffar. Jag hade valt det senare.
Antingen river du nu, och gör det kanske i onödan, eller så river du om du får problem vilket kanske aldrig inträffar. Jag hade valt det senare.
Klicka här för att svara