10 624 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Bärighet i stålbalkar ?
Lustigt, vårat hus här nästintill identisk konstruktion, enda skillnaden är att det är betongbalkar istället för stålbalkar och dimensionen är mycket grövre, pålat med betongpålar, 40 meter till berggrund. Överhänget är i mitt fall 1,5 meter. Dimensionen på balkarna är i runda slängar 750mm x 150mm. Byggt -72.
Hej! Testar om någon månntro kan hjälpa mig med detta här, eller iaf vägleda.
Köpt IPE-balkar två stycken. 160 mm. Och hoppas att det kommer hålla för denna konstruktionen istället för Pelarna man ser på bilden. Tänkte ha en balk längs med huset ovanför fönster samt den balk som ska ligga istället för pelarna ska belasta den balken som går längsmed fasaden.
Så min fråga nu är, Kommer IPE 160 att hålla för detta? Bliviit fruktansvärt osäker nu.
Mvh
Köpt IPE-balkar två stycken. 160 mm. Och hoppas att det kommer hålla för denna konstruktionen istället för Pelarna man ser på bilden. Tänkte ha en balk längs med huset ovanför fönster samt den balk som ska ligga istället för pelarna ska belasta den balken som går längsmed fasaden.
Så min fråga nu är, Kommer IPE 160 att hålla för detta? Bliviit fruktansvärt osäker nu.
Mvh
Klicka här för att svara