Se bilder, förra ägaren slutförde ej balkongens räcke. Är händig men ändå lite fundersam på hur jag bäst och säkrast ska börja bygget med ett balkongräcke/staket.

Två tvärsgående "bärlinor" som fästes hur i ändarna?

Sen bara att klä in bärlinorna med vertikala staketbrädor antar jag?

Skulle även vilja ha tips på viken typ av panel som "bör" köpas in för att klä in balkongens insida med. Billigt och funktionellt är ledorden :)

IMG_1390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1393.jpg
Skapa konto

IMG_1394.jpg
Skapa konto

IMG_1391.jpg
Skapa konto

IMG_1392.jpg
Skapa konto

IMG_1395.jpg
Skapa konto

Åsa Lund
Det där är inget balkonggolv du har utan ett falsat plåttak...

Om du får exempelvis snölast på översta taket så är det risk att stolpen mittpå stansar rakt igenom plåten. Korta av stolpen lite och lägg ett underlägg av en bräda under för att fördela lasten på en större yta.

Sen bör du bygga nån sorts trall för att kunna gå där. Tänk då på att vatten/snö som kommer in på alkongen ska kunna rinna ut i framkant.

Vilken sorts ståndare du ska ha på räcket är bara tycke och smak, vilken känsla du vill skapa.

Om du ska behålla gamla känslan inne på balkongen kan du gå på enkla läkt 25*45 utanpå panelen som sitter nu.
Om du vill ha lite mer "romantisk" känsla kanske du ska fundera på pärlspont rentav?

Helt korrekt, en trall behöver jag också. Är så uppe i räckets uppbyggnad att jag glömde fråga om trallen också.
En viss lutning på trallgolvet då med andra ord. Räcker det att jag skruvar fast små kilar under regelverket under trallen närmast fasaden så det blir ett fall nedåt?

Intressant synpunkt med stolpen och tyngd från snö..skall definitivt kolla upp det närmre, tack!

Tack även för övrig info i frågan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.