2 707 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Sätta upp ny innervägg
Hej!
Jag har en tvåa som jag vill snitsa om till en trea. Rummet jag tänker klyva är som gjort för det, det är ett hörnrum som redan har två dörrar så båda delarna får fönster och dörr, och det behövs inte sättas in någon dörr i den nya väggen.
Det gamla rummet har en parkett som är rätt sliten men inte helt bedrövlig så om möjligt vill jag behålla den, men den behöver i så fall slipas.
Fråga #1: ny vägg på befintligt golv - hur gör man rent praktiskt? Ställer man väggen på golvet som det är, eller sågar man upp parketten och ställer väggen ner på betongen?
(Mycket möjligt är denna fråga motiverat korkad. Det bjuder jag på.)
Fråga #2: material. Det ena rummet skall vara kontor / studio, så den nya väggen behöver vara ljudisolerad och orka med en gigantisk whiteboard. Vad skall man bygga med? Takhöjden är 270 och väggen blir 3.5 m lång.
Tack tack,
/Uffe
Jag har en tvåa som jag vill snitsa om till en trea. Rummet jag tänker klyva är som gjort för det, det är ett hörnrum som redan har två dörrar så båda delarna får fönster och dörr, och det behövs inte sättas in någon dörr i den nya väggen.
Det gamla rummet har en parkett som är rätt sliten men inte helt bedrövlig så om möjligt vill jag behålla den, men den behöver i så fall slipas.
Fråga #1: ny vägg på befintligt golv - hur gör man rent praktiskt? Ställer man väggen på golvet som det är, eller sågar man upp parketten och ställer väggen ner på betongen?
(Mycket möjligt är denna fråga motiverat korkad. Det bjuder jag på.)
Fråga #2: material. Det ena rummet skall vara kontor / studio, så den nya väggen behöver vara ljudisolerad och orka med en gigantisk whiteboard. Vad skall man bygga med? Takhöjden är 270 och väggen blir 3.5 m lång.
Tack tack,
/Uffe
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hade nog ställt den nya väggen ovanpå parkettgolvet.
Vem vet när det är dags att ta bort väggen igen
Tätningsremsor i EPDM-gummi under den nedre regeln för ljuddämpning.
Och så plywood + gips som väggmaterial åt båda hållen, med isolering emellan.
Är whiteboarden mycket tung och du redan vet dimensionerna kan du ju lägga in extra reglar för detta,
men annars tar plywooden säkert all last.
Golvet: Det är troligen enklast att slipa och lacka det innan väggen sätts dit.
Det är ju kanterna som tar mest tid.
Inga korkade frågor tycker jag!
Snart kanske du får vettiga svar av folk som kan bättre än jag också.
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Uffe
Vem vet när det är dags att ta bort väggen igen
Tätningsremsor i EPDM-gummi under den nedre regeln för ljuddämpning.
Och så plywood + gips som väggmaterial åt båda hållen, med isolering emellan.
Är whiteboarden mycket tung och du redan vet dimensionerna kan du ju lägga in extra reglar för detta,
men annars tar plywooden säkert all last.
Golvet: Det är troligen enklast att slipa och lacka det innan väggen sätts dit.
Det är ju kanterna som tar mest tid.
Inga korkade frågor tycker jag!
Snart kanske du får vettiga svar av folk som kan bättre än jag också.
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Uffe
Vad gäller isolering så är "Isover Piano" lämplig då det är en isolering avsedd för ljuddämpning. Annars instämmer jag helt med KnockOnWood.
Jag hade nog använt mig av plåtregel för enkelhetens skull, 70mm regel med OSB+gips på var sida ger en vägg på 120mm med väldigt bra ljuddämpning. Om det inte skall hänga något tungt på ena sidan väggen kan man köra med dubbelgips på den sidan för ytterligare ljuddämpning om det anses viktigt.
En tips då du bor i lägenhet är att använda dig av ett regelavstånd på 45cc och 900mm skivor, lite lättare att bära och hantera i trapphus.
Jag hade nog använt mig av plåtregel för enkelhetens skull, 70mm regel med OSB+gips på var sida ger en vägg på 120mm med väldigt bra ljuddämpning. Om det inte skall hänga något tungt på ena sidan väggen kan man köra med dubbelgips på den sidan för ytterligare ljuddämpning om det anses viktigt.
En tips då du bor i lägenhet är att använda dig av ett regelavstånd på 45cc och 900mm skivor, lite lättare att bära och hantera i trapphus.
Klicka här för att svara