Vart köper man gipspulver?
Jag köpte Weber 25kg säck på k-rauta för runt 150:- men det visade sig att den innehöll även grov sand ca 2mm. Jag hittade nått liknande på Bauhaus. Men vart hittar man gips utan sand?
Jag har hittat 5 kg säckar för 350:-. Jag skall göra stuck så det kommer gå åt en hel del så inte kan man betala 350:- / 5kg då blir man ju rånad..
Det måste vara ren gips inte plastförstärkt.. Jag håller på och bygger en spis med spisinsatts så det blir lite värme som det måste tåla.
Är det nån som vet?
Jag köpte Weber 25kg säck på k-rauta för runt 150:- men det visade sig att den innehöll även grov sand ca 2mm. Jag hittade nått liknande på Bauhaus. Men vart hittar man gips utan sand?
Jag har hittat 5 kg säckar för 350:-. Jag skall göra stuck så det kommer gå åt en hel del så inte kan man betala 350:- / 5kg då blir man ju rånad..
Det måste vara ren gips inte plastförstärkt.. Jag håller på och bygger en spis med spisinsatts så det blir lite värme som det måste tåla.
Är det nån som vet?
Hmm! Vad jag fått lära mig så har Weber ett naturgips som är bara gips men kan variera i kornstorlek, kan det vara så att det är rätt du köpt men är lite stora gipskorn med i det? kolla med k-rauta, vet att de har haft rent gips förr iaf.
Hobbybutiker som ex. Slöjddetaljer har jag handlat av, blev slätt och fint.
Apotek har oxå gips men troligtvis inte på säck. 😄
Tack den är bra... Fast jag bor i Uppsala och frakten blir onödigt stor.. Har du provat och göra stuck med den? Hur fort brinner den? Jag har försökt hitt instruktionerna på nätet men gått bet.ceson skrev:
Jo gipsputset funkade bra o putsa med, men nu behöver jag slät gips. Och helst utan gasbinda..
det är så här jag skall göra..
https://www.youtube.com/watch?v=ZyBLMZbdS8c
Redigerat:
Tanken var att jag skulle provat att göra utsmyckningar till ett klockfodral men det rann ut i sanden så det blev ljuslyktor med barnbarnen i stället. Tror att dessa var hanterbara efter ca. 30min. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med dina stuckaturerKrillew skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja hittills så har jag putsat med Webers gipsputs och för att slippa den noppiga ytan så drog jag över ytan med stålspackel innan det brunnit helt klart, då fick jag bort nopperna men jag fick en yta som blev repig jag tycker den blev bra jag vill nog inte ha helt slät. Sen stucken har jag tänkt ha slät. Det som syns som stuck nu är gjort med lättbetongblock som jag penslat med gips, men den grova varianten, måste göra det med fingips så jag får till den yta som jag vill ha. lättbetong är ju ganska så porig det har jag fått bort med gipset. Nu är det tänkt att jag skall göra en stuck i gips som skall sitta längst upp mot taket. Jag skall även fortsätta med den vänstra pelaren upp mot stucken
och även göra en pelare på högra sidan som går enda upp. Det skall på en stenskiva också så spishyllan blir lite tjockare. sen blir det en bänk nere som skall ha en skiva också.
Men nu kommer det roliga när jag skall lära mig och dra lister i gips.
Här kan man ana lite hur jag format lättbetongen
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/242957-forma-lattbetong.html
Redigerat:
Jag fick tag på stukaturgips 25kg 350kr, jag blandade det som filmjölk o penslade på men öppettiden var nog inte mer än 10min. Så till att spackla med funkar det dåligt. Jag blandade kanske 1dl åt gången och man han inte få på allt innan det brann.Jag skall gå över med sandpapper lite ev. får jag bygga upp lite till.
Med filmjölk?! Vadan detta val?Krillew skrev:Jag fick tag på stukaturgips 25kg 350kr, jag blandade det som filmjölk o penslade på men öppettiden var nog inte mer än 10min. Så till att spackla med funkar det dåligt. Jag blandade kanske 1dl åt gången och man han inte få på allt innan det brann.Jag skall gå över med sandpapper lite ev. får jag bygga upp lite till.
Snyggt jobb!