A
Avemo: Jag har sett ett rum som hade 6 mm mahognyplywood som ytskikt. Den var obehandlad och höll sig snygg trots att den var många år gammal och satt i ett rum utsatt för en del slitage. Den mörka glatta ytan som Thomas pratar om hittar man inte på marinplywood utan på formplywood.
5 svar · 6,9k läst
S
sune73: Ja, det blir inge bra alls! Använd vanlig/tak gips och skruva den cc30 i gles 28x70 el dyl.
1 svar · 2,6k läst
hahalj
hahalj: Hittade detta, kan också funka i sin enkelhet (lånad bild): [bild]
5 svar · 21,8k läst
·
F
falkn: [citat] Det var spikplåtar jag tänkte på, skrev bara nåt annat :P Sätter du typ 100x200 plåtar 4 st. så har du säkrat rätt bra.
8 svar · 7,5k läst
V
Vante: Gå in på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
1 svar · 1,3k läst
K
Kristi_a_n: Tack för input. :) Grejen är att jag är måttligt sugen på att göra om hela innertaket (som för övrigt är snyggt), men det är kanske dit man kommer... så, alternativen; A, skiva vilket gör fototapeten mest rättvisa idag (slätt underlag), men riskerar att sabba taket eller B, tapetsera direkt på innertaket (kanske med en återställartapet under?) och sen gilla läget och göra om
2 svar · 1,7k läst
F
falkn: Troligtvis mögel i väggkonstruktionen p.g.a. inmurade reglar eller dylikt. Svårt att åtgärda utan stora ingrepp. Man kan måla med spärrfärg, men du ska helst få bort alla gamla tapeter och dylikt först. Jag kan tycka att du bör kontakta din hyresvärd om detta då du inte ska behöva stå för denna kostnad. Är det en förening så är de ansvariga likaså då problemet kommer från
6 svar · 7,3k läst
Oldboy
Oldboy: Alt 2 är bäst. Det släpper in mer ljus. Vinkeln bör vara 10-20 grader. Det är inte så petigt. Vill minnas att jag satte smala masonitremsor (3 mm) bakom foderbrädorna i kanten mot fönstret. Fönsternischerna/fodren var ca 10 cm djupa. Det blev bra.
3 svar · 4,1k läst
·
Y
Yrrol: Beslagsboden B862KM http://www.fyndmax.se/p/inredning-3462/beslag-2857/dorrhandtag-inner-2870/dorrhandtag-beslagsboden-inner-67763.html#.Vbpg6Pmh-9I http://www.beslagsboden.se/products/doerrhandtag-inner/design/mattborstad-krom/b862km.aspx http://www.tradera.com/item/343329/237476478/2-st-dorrhandtag-beslagsboden-inner-b862km-mattkrom
2 svar · 1,5k läst
·
S
sblixten: [citat] Den är 405 för att jag inte skall missa den. Speciellt om det hänger massa tvätt som skymmer. Gör så in i s.... ont att slå huvudet i ;)
18 svar · 3,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag har en liknande på altanen som bär upp övervåningen. Har renborstat den och målat antracit (efter grundning förstås). Till och med frugan tycker det blev snyggt.
3 svar · 5,7k läst
·
J
jokamp: Och såhär blev lösningen: [bild] 5x30mm rostfritt plattjärn med 3st M12 gängstänger. [bild] Regeln på vinden går en bra bit över hjärtväggen och så långt ut mot ytterväggen som möjligt. Nu får vi hoppas det håller :-) Plattjärnet är infällt i bjälken och kommer täckas över med lämpligt träbit så småningom.
8 svar · 5,5k läst
·
C
cazz: mmm men inte där jag bor tyvärr, hade kunnat köpt det igår men ni är det försent. Får testa att skruva in dom lite snett
5 svar · 3,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Helt normalt om de bara är som hårstrån
1 svar · 1,0k läst
K
Klicka: Kan man lägga klickgolv direkt på XPS cellplast eller ska man ha golvspånskiva först? Tänkte ha XPS som isolering på en betongplatta.
0 svar · 3,5k läst
thomas33
thomas33: Om du lägger ett par osb eller plywoodskivor över kanalplasten, borde det hålla. Beror givetvis på stommen, men klarar den ett lager blötsnö, utan att svikta, är det inga problem om du försiktigt kryper upp på skivorna.
7 svar · 2,3k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] Om uttaget är utanpåliggande så tror jag att det är tillåtet att göra som du beskrivit, men om det är infällt så är jag ytterst tveksam. Helt ärligt så skulle jag definitivt bytt gips också och i den vevan även gjort en korrekt installation av de nya uttagen. Alternativt fått hustrun att förstå att hon får leva med uttagen på de ställen där de finns nu.
7 svar · 8,8k läst
·
N
Nils82: Ok, jag tror jag är med. Det kommer alltså att se ut som det gör på bilden.....plus klinker givetvis. Ja som du nämner gick det kanske lite fort, det gör det för oss alla emellanåt :) Jag sitter och klurar på om man kan klä in spackel/klinkerklacken med en rostfri plåt just för att snygga till det och skydda klinker från att flisa sig i kanten. Bil med dubbdäck pallar det ju inte
3 svar · 3,3k läst
·
N
Nils82: Peta lite här och där för att få reda på vad det är du hålls med. Skicka gärna nån mer bild. Kan det vara ett gjutet valv där man använt plåtar som form? Inte ovanligt. Ser inte superroligt ut..hehe. Lycka till/Nils82
2 svar · 1,6k läst
·
C
CiA: Tacktack! Lantmännen var nog precis där jag var då för några år sedan!
2 svar · 6,2k läst
U
Uttis: Runt dörren är det stenhårt verkar vara nå rektangulära block som är ingjutna där, det övriga är smuligt skulle inte kalla det betong direkt kanske sån snabbbetong dom hade för länge sen med stora stena iblandade. Man kan säkert ta en borste och bara borsta sig rakt igenom där det är smuligt alltså dom små sandkornen bara trillar bort. Är det någon som vet vad det är för
7 svar · 6,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Låter klokt! Du kommer att reta dig på knarret annars
1 svar · 1,4k läst
Exostor
Exostor: Buntar du det med ett par, tre spännband så borde det klara sig skapligt. Jag antar att du ändå ska skruva det i betonggolvet, så då gör det ju inget om en eller annan regel är ett par centimeter skev.
5 svar · 3,2k läst
·
P
Pumba: Det går även att såga 2 spår med och trycka in stolpskon i träet och sen dra 3-4 skruvar genom.
6 svar · 14,5k läst
J
josnun: Ja, det kan vara ett alternativ. Jag ska ringa leverantören på måndag så får vi se vad de säger. Trist att ditt hus var skräp. Hoppas inte jag också köpt skräp (Sorsele stugan).
10 svar · 7,7k läst
C
cpalm: Bara ni inte tar bort karmen så... Av bilden att döma är det mest ytskiktet som blivit lite medfaret. Är det det du menar med lersten som har rasat?
2 svar · 3,3k läst
·
Paerh
Paerh: Vi bygger ett nytt hus och har köpt allt av en lokal handlare/byggare, allt bra så här långt! När det gäller fönster och skjutpartier har jag först kollat priser på nätet. Vi har valt Outline med aluminium. Ordinarie pris kontra rabatterat var skillnaden stor, men vår handlare var billigare än på nätet. Nu ska vi fortsätta med en vinterträdgård och vi kör vidare på samma sorts
0 svar · 1,6k läst
L
Lolight: Du kanske kan lägga golvgips på övervåningen också? Det lär dämpa ljudet.
4 svar · 11,3k läst
Oldboy
Oldboy: Brukar oftast kräva någon kunnig på plats för att avgöra. Sedan är ev dolda skador lite grann av en gissning baserad på erfarenhet, och då kan man lätt få olika svar från olika människor. Annars tror jag det finns fuktmätare som går att få in djupare i träet. Alt, borde man kunna borra sig in med grova borr och se, lukta & känna med fingrarna. Är allt ok pluggas bara hålet
3 svar · 2,5k läst
S
SBH: är ju försjutton det jag menat hela tiden. bara väljer kort info.
15 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.