P
pjop: Hej, En tanke som slagit mig är att det inom forumet kan finnas ett underlag för gruppköp av Kolmårdsmarmor. Steg ett är att det finns något intresse överhuvudtaget. Steg två är att förhandla pris. Rabatt på iallafall 20-25% bör vara rimligt. Någon som kan vara intresserad av ett sådant upplägg? Primärt tittar jag på fallande 200. Eventuell avhämtning kommer att ske i Huddinge.
0 svar · 736 läst
T
Tidsbrist: Knackade nyligen bort all puts i min källare och putsade om. Efter knackningen skurade jag först väggarna och spolade bort så mycket som möjligt av lösa partiklar. Grundade sen genom att slamma någon millimeter med grundbruk. Slätputsade sen med hjälp av ribbor, ca 9mm tjocka. Dessa riktades och fästes först med lite bruk, så gissningsvis blev putsen ca 12mm på tunnaste stället.
1 svar · 575 läst
S
SwiftD: Husfix skulle troligen kunna fungera om du primar först. Betong måste gjutas tjockare.
1 svar · 1,0k läst
B
berne88: jag har nu pratat med en kille, som tillverkar fönster, så det kommer bli englas fönster med spröjs, det jag måste göra nu är att bestämma höjd på fönstren, och om jag ska sätta ett stort fönster på långsidorna eller 2st... sen skulle jag behöva ha en liten åsikt om hur man ska ha spröjsen, på alla min fönster idag så har jag 6st rutor upp till,
9 svar · 10,1k läst
·
I
ingemarsson: Ja den gör ju det :)
4 svar · 2,5k läst
Anna1984
Anna1984: Ok, får köra lite mer med kupévärmaren på gjutningen och vänta några veckor till då :-)
8 svar · 13,8k läst
fremax
fremax: Samma anledning till hängrännor som på hus! Bara att bita i sura äpplet och montera. Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 3,6k läst
Oldboy
Oldboy: Nu har du kanske redan kapat, men då jag igår köpte klinker så var jag idag ute och kollade på kanten. De är inte fasade utan istället gjorda som en dubbelmacka där den undre mackan var ett par mm bredare, vilket ger samma "funktion". Vet inte vad de (kanterna/fasningen) gör, men om det tycks vara så på plattor generellt så finns det säkert en orsak.
6 svar · 1,5k läst
mexitegel
mexitegel: Du monterar järnen på ut och insida så de hjälper till att ta last. Exempel: http://www.staket.nu/staket_liggande_vittstaket.html
8 svar · 14,9k läst
Matti_75
Matti_75: Fasadplugg som når in till betongen brukar funka bäst.
2 svar · 3,0k läst
C
clipp: Hej och tack för synpunkter! Bengt
5 svar · 9,3k läst
·
K
Kapten_Haddock: Högst troligt. Då kanske den påtagliga andnöten man börjar känna lägger sig;) Mvh/
17 svar · 22,4k läst
·
L
Lolight: Borra med ett metallborr först?
7 svar · 9,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Lim! PU-lim och sedan ett par 60 mm dyckert uppifrån tror jag skulle funka bra :)
3 svar · 3,8k läst
H
huggan: Det blir en bra lösning att skruva på golvreglarna. Golvspån ska du skruvlimma. Golvgips har jag ingen erfarenhet av men att limma torde vara smidigast.
1 svar · 1,7k läst
·
D
David_Berglund: Är inte 100% på terminologin vad stegbredden avser. Men i fotens förlängning blir det ju mera att trampa på om steget inte skär centrum. Dock kan denna extra yta adderas både i framkant och i bakkant på plansteget, och på en klassisk spiraltrappa möter ju stegets linje tangenten på centrumröret både i fram och bak. Så då får man ju alltid minst diametern på röret som
2 svar · 1,0k läst
·
Y
SBH: tips är att kontakta konstruktör innan man funderar på liknande byggnation
2 svar · 3,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker det låter som en OK sak i södra USA med tanke på det varma och fuktiga klimatet där. Men i norra USA verkar det tokigt.
1 svar · 1,2k läst
A
MaxPax: Eller åk till närmaste smed och beställ, har du tur så grejas de till medans du åker ett par ärenden och har precis så många hål för expanderbultar som du vill ha. Dock får du nog lacka dem själv.
10 svar · 26,2k läst
·
mmmmagnus
mmmmagnus: Har inte beställt men hittade denna: http://www.theofils.se/produkt/Jalusi-785--28942.aspx
5 svar · 17,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Bästa lösningen är svårt att säga nåt om, men byggfirman har rätt i att kondensspärren ska vara på insidan av isoleringen
1 svar · 2,1k läst
K
SBH: [citat] bara börja att fantisera om lösningar
4 svar · 2,9k läst
L
LAnsgar: Låter vettigt! Jag tror som andra redan varit inne på här i tråden att för hemmafixaren är det minst lika farligt att dra i sig stendamm och annan skit som blir vid alla typer av rivning som det är att få i sig asbest vid ett isolerat tillfälle.
21 svar · 28,6k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Ingen nockbalk, vanliga takstolar. Klassiskt sadeltak. Reglar i väggarna på cc60. Takstolen vilar längst ut på hammarbandet, kommer naturligtvis inte att borra i den utan bara i hammarbandet.
5 svar · 2,7k läst
R
rentz: [citat] Det är sant, kanske någon här kan hjälpa till att beräkna detta? Skulle uppskattas mycket.
9 svar · 4,4k läst
·
Exostor
Exostor: Alternativ A, jag tror det är mindre risk att stolpen spricker när du skruvar i den då. Men jag skulle sätta en skruvplåt på varje sida för säkerhets skull.
1 svar · 6,9k läst
·
Exostor
Exostor: Bara byggskiva utan reglar under? Eller en plyfa istället för gips på reglarna?
1 svar · 2,6k läst
N
Ninkenonken: Det största problemet( eller jobbigaste) är att det är att efter luftspalten kommer ett isoleringslager på ca 5 cm , SEN kommer nån slags vindpapp och slutligen 12 cm isolering och regelverk. Vilket betyder att jag inte har någonting alls att fästa ett bleck i
2 svar · 2,9k läst
T
tlundberg: Ser att Biltema har 50 st 6x240 mm träskruv för 129 kr. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Traskruv-2000018829/ Står att de är för inomhusbruk. Duger det? De kommer ju inte utsättas för väder och vind eftersom de hamnar bakom utegipset. Men helst hade jag undvikit de skruvarna. Gör det ju väldigt mycket krångligare att få dit isoleringen :(
27 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.