Hej,
Jag tänkta komma igång med bygge av en amerikans veranda (typ) och ska alltså ha ett trädäck med tak ut från huset. Jag tänkte mig ha lite fetare stolpar än vanliga 95x95 som bär upp taket och såg att det fanns t.ex. limträbalkar 115x115 som nog kan bli bra om man målar dessa.

Från början hade jag tänkt sätta plintar längst ut som jag satte stolparna i, men det verkar ju som att vanliga stolpskor bara finns för 95x95or, så frågan är hur jag fäster stolparna?

Finns det några specialstolpskor (som inte är allt får krångliga att få tag it) eller skulle det funka lika bra att sätta en bärlina in plintarna och sedan jacka ur i limträbalkarna och skruva fast dessa i bärlinan, kommer det hålla lika bra?

Du kan använda plintjärn.

Men 115x115 låter bökigt (går inte in i vilken kap/ger som helst osv), jag hade kört med med typ 2st 45x95 du klär med panelbrädor eller 3st 45x145.

Just det, tänkte inte ens den tanken, har hela tiden tänkt färdiga plintar i mitt huvud, men det är klart att det går att få godtyckligt avstånd med plintjärn om man gjuter själv...

Anledningen till 115 är för att få det snyggt, vet att det är krångligare men det blir ändå rätt stor skillnad estetiskt om man slipper synliga skarvar och skruvar i stolpen.

Vad tror du om att jacka ur stolparna då och fästa i bärlinan, är det en dålig idé rent hållfasthetsmässigt?

Du får mindre hållfasthet med urjackning, men även 95x95 är tillräckligt för att bära vikten om du inte har för långt avstånd mellan stolparna.

Det är ju väldigt enkelt att såga i en sån balk med en vanlig hederlig fogsvans.

Jag tror inte det är några problem att jacka ur en större stolpe kontra att ta en mindre, skruva ordentligt så går det fint.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är nog bara att skära rent med ett stämjärn så stolpskon passar stolpen ifall du kör med 115x115mm.

Det går även att såga 2 spår med och trycka in stolpskon i träet och sen dra 3-4 skruvar genom.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.