Byggjobbarna här hemma fick murbruk över efter att ha murat lecaväggar till vår nya krypgrund. Eftersom det blev några säckar över började de glatt putsa med samma bruk. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/mur-och-putsbruk-b-p0112

Vår kontrollansvarige är inte tillgänglig just nu men jag minns att han sa förut att det var noga att putsa med "KC-bruk". (Med det menas kalk-cement-blandning??)

Hursomhelst fick jag tag i arbetsledaren och han bad byggjobbarna åka och köpa putsbruk i stället. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/puts-och-murbruk-c-p0113

Dock fick murbruket sitta ett par timmar på lecaväggen. De har börjat skrapa av den. Hur noga är det att få bort allt? (Kommer väl inte att gå utan att sabba lecablocken bakom...) Och fäster putsbruket ovanpå murbruket? Hur blir långtidsresultatet?

Tack på förhand för hjälp!!

S
blir ju alltid lite kladd så inte skadar det något väsentligt.
bra att dom skrapa bort

Men fäster ett "bättre" bruk på ett "sämre"? Eftersom de inte får bort allt.

S
sämre? b-bruk lite hårdare än kc-bruk skulle jag säga. så kc-bruket = lite sämre, mjukare

Va???
Ändå kallar de C-bruket för putsbruk, och B-bruket för murbruk...
Är det alltså bättre att köra murbruk som puts?

S
nä.
b- bruket blir hårdare. följer inte väggen i rörelse.
c-bruket mjukare följer med väggens rörelse mera. sämre på ett bra sätt.

OK och fäster de på varandra?

S
har ett par gånger bilat ner putsbruk. brukar sitta mera där c-bruk kommit på b-bruk.

OK då kan jag sova lugnt antar jag
Tack för info!

M
KC-bruk finns i både klass B och C, "Putsbruk" finns också i både klass B och C. "KC" betyder bara att bindemedel som används är kalk och cement så "KC-bruk" betyder inte en specifik hårdhetsklass.

Jag har använt murbruk b från byggmax i min källare efter rekomendation från murare. Har betonghålsten som grund. Slammade utan med löst blandat b bruk med lite extra cement. Vi får se om det sitter kvar om 20år.

Aha.

För en amatör som undertecknad känns det i alla fall mer logiskt med putsbruk än med murbruk.

M
Sir Duke skrev:
Aha.

För en amatör som undertecknad känns det i alla fall mer logiskt med putsbruk än med murbruk.
Fullt förståeligt.

Kolla på beskrivningarna på byggmax, där står på putsbruket att det även kan muras med i vissa omständigheter, och på murbruket står att det även kan putsas med under vissa omständigheter. Namnet visar mest vad det generellt används till i första hand.

När det gäller specialbruk till mer specifika applikationer så kan dock det bli mer kritiskt.

För att ge dig svar på en fråga. Regeln är att det hårdaste bruket skall vara underst. Så i ditt fall så har du bruket i rätt ordning, b bruk underst och sedan ett c bruk på det.

Perfekt, tack för info!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.