hahalj
Håller på med bygget av mitt förråd och undrar hur jag bäst eller enklast gör för att få det vind- och insektstätt mellan takbalkarna ovanpå hammarbandet?

Det kommer sitta vindpapp under panelen, bör jag dra upp den och häfta i sponttaket?

Jag vill samtidigt säkra skarven mellan panelen och sponttaket mot insekter och feta spindlar, ska jag då sätta insektsnät på hammarbandet och upp mot sponten och sidorna på takbalkarna?

Och för den som undrar så kommer jag montera ventiler för att få en kontrollerad självdragsventilation. Hade jag haft öppet mellan takbalkarna lär jag få sopa snö inne i förrådet på vintern.

Så här ser det ut nu från insidan:

14380133299930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hahalj
Funderar på att sätta en list av bärläkt i sponttaket parallellt med hammarbandet. Lite lurigt bara med infästningen av denna, vill ju inte riskera dra skruv genom pappen på andra sidan sponten.

Eller så drar jag insektsnät mellan hammarbandet och sponttaket och häftar så det blir så tätt som möjligt.

Inga åsikter, någon?

Insektsnätet kan du i ovankant lägga mellan en not / spont i taket och i underkant i tex liggande spikläkten.

hahalj
Ok, fast nu är ju taket lagt så att klämma det vid en spont/fjäder är ju omöjligt. Men ok, häfta på nåt sätt är väl kanske att föredra.

Ett rejält alternativ är att sätta igen med bräda el plyfa + drevning om man vill ha det bomtätt mot vind och insekter.
Blir lite finlir med måttning och såg, men en lösning som lätt står sig i >100 år.

hahalj
Hittade detta, kan också funka i sin enkelhet (lånad bild):

14384074455480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.