Det läcker i uterummet. Blä.
Visar sig att tätningstejpen som ska hålla vattnet uppe på kanalplasttaket har åldrats och kasat ner lite, och täcker inte själva skarven som sitter inne under hängrännan på taket. Jag har varit och lappat med lite vanlig silvertejp tidigare i sommar, men nu läcker det igen.

Det jag inte bli klok på är vad som satt där från början. Det är mycket tjockare och kletigare än den silvertejpen jag har köpt på random varuhus, men har ändå den interna vävstrukturen man är bekant med. Kan det vara nån slags mega-extra-stark silvertejp, eller är det något helt annat som används just för att täta uterum?

Går det inte bra att silikona och lapp med plast? Bara gissar.

Kanske, jag vet inte. Det är ju inte helt plant nånstans, så risken är väl att det blir vatten stående isåfall, i skarvar o grejjer. Vill helst få det så platt som möjligt så vattnet kommer därifrån lättast möjligt.

Det är skillnad på silvertejp och riktig vävtejp, men inte så lätt att se skillnaden bara genom att titta på rullen och det förekommer namnförväxlingar.

I vävtejp används vanligtvis gasväv eller segelduk som armeringsmaterial, men även glas- och kolfiberväv förekommer om belastningskraven är höga. Därför skall du söka efter en dyrare rulle, men givetvis kontrollera att det är glas- eller kolfiberväv och inte enbart är en billig, som fått högre pris.

Hm, okej. Då blir det att försöka få tag i redig vävtejp i veckan och se om det håller bättre.

Förresten, vad håller kanalplasttaken för? Har undvikit att lägga mig på det (man väger ändå runt 100 pannor), men då kommer jag inte åt ordentligt eftersom jag måste jobba uppifrån taket, och nerom runt hängrännan, Ett jävla skabbjobb rent ut sagt.

Det är nog svårt att ge ett svar på vad ditt kanalplasttak håller för, vad ligger det på för typ av stomme, hur tjockt är det tex.

Bilder är alltid tacksamt, då kanske du kan få tips på en bättre lösning.

Jo, det är klart. Ska se om jag kan ta några ikväll efter jobb och lägga upp. Återkommer.

Om du lägger ett par osb eller plywoodskivor över kanalplasten, borde det hålla. Beror givetvis på stommen, men klarar den ett lager blötsnö, utan att svikta, är det inga problem om du försiktigt kryper upp på skivorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.