Jag har en plan på att göra en alkov i sonens sovrum med fototapeter i snedtaket och på väggarna. Detta är något som han kommer att uppskatta i ca 3-4 år och sen förmodligen växa ifrån, varför jag skulle vilja kunna återställa taket efteråt. Idag sitter ganska stora plattor av tretex i taket, från ca 1965.
Måtten på snedtaket är 270 b och 200 h (längden från väggen till taket) och det är ca 34 graders lutning.
Funderar på att sätta tunna skivor med så få fästpunkter som möjligt för att kunna skruva ner när vi vill återställa, men är fundersam på hur många fästpunkter jag behöver, jag vill ju inte riskera att skivorna trillar ner i sängen eller bågnar av egenvikten. Val av skiva i så fall? Hardboard 3 mm är ju tunn i alla fall.
Finns det andra alternativ? Jag tror inte sonen bryr sig om ifall underlaget inte är helt slätt så en återställartapet som underlag kanske kan vara en idé, men då måste jag ju kunna få ner den utan att förstöra takplattorna sen.
Några bra tips?:)

Åsa Lund
Klistra på tretexen och riv ner och gör snyggt om 3-4 år istället

Tack för input. :)
Grejen är att jag är måttligt sugen på att göra om hela innertaket (som för övrigt är snyggt), men det är kanske dit man kommer...
så, alternativen; A, skiva vilket gör fototapeten mest rättvisa idag (slätt underlag), men riskerar att sabba taket eller B, tapetsera direkt på innertaket (kanske med en återställartapet under?) och sen gilla läget och göra om innertaket, (eller försöka måla över fototapeten och hoppas det blir ok)

Var och kollade på skivor, och hård boarden var för sladdrig tror jag, men det finns ju renoveringsgips som är 7 mm...

:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.