Byggmaterial & Byggteknik
Vargklo: Jag har just bilat bort den gamla stenen som utgjorde toppskiktet på vår farstukvist från 30-talet. Som synes är underlaget extremt knaggligt, och jag måste göra en ny pågjutning innan jag får ett plant underlag att lägga nya granitplattor på. Måtten på farstukvisten är 5 x 2 meter. Jag planerar nu att bygga en gjutform runt farstukvisten för att göra en tunn pågjutning med
quadra: Hej Nu när jag la om taket köpte jag fotplåtar och vatplåtar på byggmax. Rent ut sagt var det skit, 0,4mm och färgen trillade av om man skrapade med nageln. Körde och lämnade tillbaka rubbet, körde sen ner på hornbach där dom har lindab ... helt annan kvalitet 0,6 plåt och färgen satt. 10% dyrare men kommer säkert att hålla mångdubbelt längre. Kikade på de byggmax underbleck
Sondell: Har använt Parocs rödvita till vårt hus, den sitter som berget så något måste ju vara på tok med er.
Patrik Simon: Hej, Jag ska ta bort en sektion av en bärande vägg på bottenvåningen av ett 4 vånings tegelhus och behöver nu en profil för att stödja taket. Hela väggen är ca 7600mm bred, 3200mm hög, 500mm djup och sektionen som ska bort är 3000mm från ena sidan. Jag har anlitat en konstruktör som hjälper mig med ritning och konstruktion. Min fråga är: Finns det färdiga profiler man kan köpa
Håkan Fröling: Jag har byggt ett rum i befintlig lgh och ska nu sätta upp sockel som övriga lgh har. Problemet är att måtten är 15×56 och inte som standard 12×56. Det finns 15×56 obehandlad sockel men då måste jag lasera själv och jag misstänker att jag kommer inte lyckas få samma färg som övriga rummet. Tipps på leverantörer som säljer eklaserad furusockel 15×56 motages tacksamt.
peter_sweden: Hej Jag har en mur som börjar få sprickor. Är det något som behöver åtgärdas så att de inte förvärras? Hur gör jag i så fall? Med vänlig hälsning, Peter [bild] [bild] [bild] [bild]
JockeBohlin: Någon som vet var man kan köpa spikplåtar? Jag menar då inte hålplåtar där man måste skruva/spika själv, utan sådana med nedvikta stansade spikar. Sådana som används för att skarva t.ex takstolar och hanbjälkar. Jag har sökt överallt utan resultat. Tacksam för tips.
anders07: Ah, plåtband, naturligtvis, så simpelt... Tack!
abel48: Ok ja de var så ja tänkte. Har nämligen en massa trallskruv liggande. Då kör ka men dom . Mvh Anders
JohanLun: ...lägger till en fråga... är det för att silicatfärgen ska vara diffusionsöppen som all gammal färg måste bort, eller släpper den från annan färg? För om den bara sitter så känns det ju som rätt väg att måla allt med silicat och jobba på och ta bort så mkt jag orkar, men inte allt 100% gammal färg, för det är nog ett helvetesjobb...
SBH: ner borrade armeringsjärn, armeringsnät och en bra betong. och sen hoppas att sprickan aldrig kommer. men normalt vill man inte ha två plattor så där
Lelle10: Vill fråga dig igen om du vill sälja eller hyra gjutformerna till mig? Lelle
Exostor: [citat] Ja, ligger de så nära väggen så att det inte är någon momentkraft att prata om så ska nog några träskruv räcka.
flaektrem: Svårt att hitta info om denna. Inte heller kundtjänst kunde svara på mina frågor. Enligt texten så är det ett "lim" för att limma upp gips på väggar tillexempel. Frågan är om det går att laga stora hål i gips med detta som det gör med andra gipsbruk? Någon som testat?
Jessica Loveryd: Om hantverkare ska göra jobbet, vad kan det skilja i pris mellan släta innertak och träpanel (är det pärlspont man brukar ha??)? Inkl material och arbete.
50talshusBlg: Jag skall slå Woody en pling och fråga vad de har :) Ringde just till Karl hedin o de hade :) till vettigt pris dessutom :D
SBH: ungefär som slår på trumma. även om inte direkt går runt å slår på väggarna så tycker jag vid t.ex tv eller stereon är på så blir en konstigt efterklang
Allinug: Parkettgolvet verkar vara lagt utan rörelsemån alls. Det är riktigt svårt att få bort gipsskivorna, som är fastklämda mellan golvet och väggen. Det verkar inte finnas några problem i väggen, utan skadorna på väggen har nog uppstått när parkettgolvet lades. Denna vägg vetter mot tvättstugan och var oisolerad, så här ska det nu in isolering för att det ska bli mindre buller i
flaektrem: Jag löste det såhär istället. En annan garderob på bilden men dom är lika. Tror det blir den mest slimmade lösningen. [bild] [bild]
PeterStrandberg: Borra gängstångshål i en regelstump som du skruvar från utsidan, håller för allt och du behöver inte svetsa
Montören: [bild] Nu har jag fått rätt på vattenkopplingen och testat att slipa lite grann. Jag har slipat med 400 slipklossen på bilden, jag har även sparat lite av den råa betongen. Den gick väldigt snabbt att få ytan len, Jag har gjutit med finja finbetong så det är ballasten du ser på bilden inte porer. Jag har ganska mycket att gjuta till mitt kök, så jag kommer göra en egen tråd om
MaxPax: Jag kan inte se något problem med att dra på membranet dagen efter.
PerOF: Hej jkemikal! Luftspaltens funktion är teoretiskt att ventilera bort fukt. Förmodligen inomhusfukt som tar sig upp i taket enligt ostkupeprincipen. Äldre tak med kallvind har ingen luftspalt. Om man nu ska ha tak med luftspalt och som är modern standard behöver man luftspalt på bägge sidor om taket, för att få drag genom konstruktionen. Eventuellt kan ett pulpettaket likställas med ett
Roland112: ja just, hoppas nu bara de gamla rören räcker genom den nya väggen nu när man lägger på fix och kakel istället för plastmatta?!
hojis: Hej Håller på för fullt att inreda övervåning på vårat hus och har nu en fråga till er experter. Hur har ni/hade ni gjort med vindavledaren vid takfoten fram till vindspalt. Hartser att en del sätter vindpapp och andra bygger med läkt och masonit. Jag fick en annan tanke att använda de brädbitar jag ändå tar bort. Sågar av ena sidan i 45 grader och sedan montera med skruv och
Avemo: Jag har sett ett rum som hade 6 mm mahognyplywood som ytskikt. Den var obehandlad och höll sig snygg trots att den var många år gammal och satt i ett rum utsatt för en del slitage. Den mörka glatta ytan som Thomas pratar om hittar man inte på marinplywood utan på formplywood.