hej och hå jag har sett andra göra liknande saker men inget är riktigt likt mitt.

Jag skulle vilja lägga nytt golv på min höskulle(har endel 20x95 råspont liggandes) och skulle vilja lägga in extra reglar mellan dom befintliga så golvet inte sviktar(cc 900mm idag).

Som ni ser på bilden är dom befintliga instuckna i väggen och det har jag ingen lust att göra med dom extra, takhöjden på första plan vill jag inte heller sänka så min fråga är hur jag fäster in nya reglar och vilken dimension bör dom vara?

Bredden är ca 10meter och på mitten löper det två tvärbalkar där befintliga bjälkar stöds upp.

IMG_20150725_175206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad består väggen av? Balksko kan vara en lösning.

Torr smulig betong tror det är nån form av större stenar inuti också. Tänkte du att balkskon skulle sitta i väggen?

slå en regel/bärlina i väggen under befintliga bjälkar fäst med expanderbult eller liknande så får du ett upplägg för de extra reglarna.
Reglarna räcker väl med samma dimension som du har på de gamla bjälkarna, vad de nu är, 6tum?

Skruva fast en 45x95 på befintliga bjälkar 45mm från vägg som sticker ner 200mm sen trycker du in en 45x195 bakom mot väggen och sätter fast med långa rejäla skruvar. Då har du ett upplag för att kunna komplettera med mer bjälkar, så hade jag som glad amatör gjort

Jag vill helst inte dra nått i väggen tror inte det håller nå vidare iaf att dra expanderbult i den. Man kan inte dra en balksko i varje befintlig bjälke lägga en kort regel imellan dom två med ytterliggare en balksko på mitten där man lägger nya regeln?

1.jpg
Skapa konto

2.jpg
Skapa konto

Japp befintliga bjälkar är runt 145mm tänkte om man kunde komma undan med mindre men det är väll ingen ide att snåla dom är hyffsat lätthanterliga.

Om det är poröst kan du kemankra gängstänger.

Annars är första alternativet som du ritat vettigt

Runt dörren är det stenhårt verkar vara nå rektangulära block som är ingjutna där, det övriga är smuligt skulle inte kalla det betong direkt kanske sån snabbbetong dom hade för länge sen med stora stena iblandade.
Man kan säkert ta en borste och bara borsta sig rakt igenom där det är smuligt alltså dom små sandkornen bara trillar bort. Är det någon som vet vad det är för material i väggen och om man kan laga den på nått sätt där det är trasigt?

Va bra då kör jag på min första bild alternativt så drar jag ett stålrör under alla bjälkar och nån pelare här och där och använder det som upplägg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.