Jag hoppas detta inlägg hamnar rätt...

Vi bor i ett gammalt timrat hus från 1800-talet. Vid köksdörren (vars utbyggnad bygdes under 70-talet) går en gjuten stentrappa ner till marknivå, utmed väggen till storstugan. Vår snickare som vi brukar anlita skulle hjälpa oss med en grej och upptäckte då att väggen släppte in väta från trappen (som inte hade rätt avrinning). Han tyckte vid sin första anblick att vi bör byta de stora stockarna som skadats vilket är ett ganska stort ingrepp. En annan snickare var på besök för att han var nyfiken på huset och vidtalades om problemet och tyckte inte det verkade som man behövde byta stockarna utan kunde göra något med avrinningen bara... Där avstannade allt för två år sedan och väggen är bara plastad med tillfälliga bräder på i väntan på vårt beslut antar jag. Men hur ska vi veta vem vi ska lyssna på? Finns det någon oberoende konsult som har kunskap nog att bedöma skadan på stocken så vi kommer vidare? Givetvis önskar vi att vi inte ska behöver göra ett större ingrepp (det finns nog med arbete ändå... =).

Vad vet ni och vem skulle ni kontaktat?
L

Lägg upp bilder så kan säkert någon gammal räv på forumet lotsa er vidare...

Dessvärre tror jag inte att man kan avgöra fuktskada inne i väggen från en bild, jag försöker få reda på vem jag kan fråga...

Brukar oftast kräva någon kunnig på plats för att avgöra. Sedan är ev dolda skador lite grann av en gissning baserad på erfarenhet, och då kan man lätt få olika svar från olika människor.

Annars tror jag det finns fuktmätare som går att få in djupare i träet.
Alt, borde man kunna borra sig in med grova borr och se, lukta & känna med fingrarna. Är allt ok pluggas bara hålet igen. Kommer visserligen att synas om timmerstockarna inte är/ska vara panelklädda, men med färg/tjära och några års patina så bör det inte vara något problem på ett äldre hus som oftast har en hel del åldersrelaterade skavanker/patina ändå.

Blir lite orolig då ni nämner att väggen är temporärt inplastad sedan två år. Inplastning av trä i utomhusmiljö bör helst undvikas helt, och annars är det väsentligt att det är just en väldigt temporär åtgärd. Rekommenderar att ni omgående nogsamt säkerställer att inplastningen inte har förvärrat skadorna.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.