M
Mogg: Skulle ha dem för yttervägg. Vet inte om det var not och spont som jag har i min minnesbild.
2 svar · 1,4k läst
S
snowjim: För de som undrar, Ja det går bra att använda på även betong.
1 svar · 725 läst
S
snowjim: Efter många om och men så valde jag att använda andra hål på hållaren som man monterar på väggen och därmed kunde jag borra nya hål 5-10 cm från de gamla. Tyvärr fick det bli 5E för de 2 mittenskruvarna då jag inte hade fler 6E så totalt är det 2 träskruv i regel, 2 5E i mitten och 2 6E längst till höger. Allt är på plats och denna gången rakt med hjälp av hultafors lodet.
22 svar · 4,2k läst
·
K
Kapten_Haddock: Tack för klockrent svar. Ska börja med att bygga en rejäl ställning runt då vi ska i med slang till kamin oxå. Får hoppas man hinner innan vintern:p
4 svar · 6,1k läst
M
matsss1: Hej! Vi ska alldeles strax lägga golv i vår nyutbyggda del av huset. Jag har tänkt mig följande uppbyggnad: Klinker Flytspackel Golvvärme Spånskiva Träfiberisolering XPS Uteluftsventilerad krypgrund/torpargrund Markplast Detta kändes självklart ända tills jag insåg att det kanske blir dubbla ångspärrar. Min tanke är ju att XPS-skivorna ska monteras helt tätt och därmed vara ång-
0 svar · 2,1k läst
L
Lundin018: Hej Jag är ny husägare och inte alls erfaren inom bygge, men snart ska de väl bli ändring på det.. Hoppas jag. Vi ska bygga ett nytt badrum och har därför rivit upp golv o golvbjälklar. Det för att kunna dra avlopp osv i krypgrunden men huvudsakligen för att sänka golvet så det livar med intilliggande rum efter golvspån o spackel osv.. Min fråga är vad som är bäst att göra för
0 svar · 2,9k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: [citat] Skitsnack. Du är på Byggahus nu, här kan man inte ens öppna en konservburk utan en Festool-maskin!
8 svar · 2,5k läst
anders07
anders07: Jag behöver konstruktionsritningar för att få bygglov beviljat. Det gäller förändring av platttak till ryggåstak och takkupa. Någon som har tips om någon byggtekniker som kan hjälpa med det i Stockholmsområdet (Ekerö)?
0 svar · 728 läst
M
Matstj: Tack för hjälpen, jag ska försöka med plastklossar.
6 svar · 2,2k läst
·
E
Ejansson: Så igår kväll tog jag mig i kragen och satte mig och fixade till berkäningen. 90cm överhäng resulterade det (vid 2"8) i om någon är intresserad, då kalkylerad i överkant och med en säkerhetsfaktor på 1,15, gjorde en FEM beräkning på det hela så nu är det bara att se om det blir snickrande på det iår eller nästa år...
3 svar · 1,2k läst
S
snowjim: För de som vill veta så är det en TV hållare från IKEA som heter Uppleva Ormo, den är gjord för 60 kg och klarade min TV galant. Provade först den genom att hänga 2 säckar á 16 kg pellets över natten.
3 svar · 3,5k läst
·
M
Mattias Nordström: Ok, tack. Armering förstod jag, men rördragning? Hur funkar det om man förskjuter blocken?
3 svar · 972 läst
·
Nicro
Nicro: Hej. Har du monterat expandrarna med de medföljande muttrarna med rätt moment innan du monterade skruvöglorna? / Niklas
1 svar · 1,7k läst
·
M
SBH: [citat] spänntak är inte värst bra i brand synpunkt
12 svar · 3,6k läst
V
vectrex: Vitmålad råspont är det förresten i taket på min bild ovan.
15 svar · 23,9k läst
·
harry73
harry73: Så länge sotaren inte har kontrollerad skorstenen och du inte eldar, spelar det inte någon roll hur du gör. Bara du kan ta bort det när sotaren kommer. Jag skulle ringa sotaren och fråga med vilket material man lämpligast täcker av hålet, så att du kan ha det kvar även när du börjar elda.
1 svar · 4,7k läst
·
S
SueCia: Ingen fogmassa alls skulle jsg vilja påstå. Du bör över huvud taget inte täta runt syllen då den suger uf betongen o får svårare att torka. Kör bara med konsoller, allt annat är slöseri och kan påskynda rötprocessen. :(
7 svar · 3,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade borrat rakt igenom handledaren och skruvat en jättelång skruv in i väggen. Spackla igen hålet på den vita ytan sedan
1 svar · 3,1k läst
·
M
Matstj: [citat] Det går bra. Jag sätter en tunn lager på listen då blir det lätt att ta bort. Ibland sitter det kvat då tar jag en hyvel o ta bort resterna. Har inte provat silikon. Det kanske funkar lika bra.
14 svar · 3,0k läst
Demmpa
Demmpa: Om du tar bort takdoselocket/lamputtaget på en/fler ställen så kanske det går att se vad taket består av och hur tjockt delen/delarna är. Du kan även gå upp på vinden och kolla hur det ser ut. Ingen av oss kan säga exakt hur lång skruv/krok du ska ha innan du återkommer med exakt hur taket är uppbyggt. I mitt föra inlägg gav jag ett förslag till kroklängd som bara gäller under
6 svar · 27,8k läst
·
raveper
raveper: Spikarna går säkert lätt att såga bort med en multimaskin eller en tigersåg samt bända med ett koben. Så länge det inte är en bärande vägg är det väl bara att sätta igång. hålet i parketten går nog att klura ut när man ser det.
1 svar · 9,8k läst
Bernieberg
Bernieberg: Jag hade monterat panelen så att övergolvet får plats under med nåhon millimeters spel. Då behöver du inte vara så noga med rörelsemånen när du lägger golvet utan kan använda utrymmet under panelen som marginal. Förutsätter då att det är ett trägolv som ska läggas och att du har tänkt montera någon golvlist.
1 svar · 3,6k läst
P
Pagno: [citat] Låter som om Dalmasar tänker på samma sak, dryck menar jag!;)
9 svar · 1,9k läst
Oldboy
Oldboy: Ser ingen anledning till att du ska behöva ha gles/luftspalt vare sig i badrummet el ngn annanstans. Enda syftet med det är ju för elektrikerna att ha någonstans att dra elen på ett enkelt sätt såvitt jag vet.
1 svar · 1,1k läst
U
Ulf1: Ok - jag får klura vidare på vilken lösning som kan bli bäst det lutar åt 28x70 regel(+koppling) och enkel gips. Thermomuren har 15cm betong kärna så den lär bli tyst. Räcker 1st gips för brand EI30?
88 svar · 63,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: 15 cm uppvik är ju groteskt, och asfult. Helt onödigt. Uppviket beror ju på hur mycket slagregn & uppskvättande takdropp från ovan som förekommer. Det beror i sin tur på fasadhöjd, takutsprång & väderstreck, samt ev hur pass generellt blåsig platsen är.
2 svar · 5,5k läst
B
MaxPax: C-bruk är vad jag skulle använda utifrån det lilla jag vet om just detta objekt. Se till att förvattna och eftervattna riktigt ordentligt, torra tegelväggar suger ut vattnet ur påfört bruk på nolltid annars och då spricker det garanterat. Gipsbruket är inte lika benäget att spricka och kan även vara enklare att hantera för någon som är ovan med sleven, men det blir dyrare då muren
5 svar · 8,8k läst
·
fahlis
fahlis: INP 26 har yttröghetsmoment 5740 cm^4, böjmotstånd 442 cm^3, tvärsnittsarea 53,4 cm^2 och väger 41,9 kg/m
1 svar · 2,4k läst
F
flaektrem: Pratade med Forestia som säljer 18mm golvspånet igår och enligt dom var det inga problem om man kunde få ner cc avståndet till 300 och när man ändå höll på att riva i bjälklaget stoppa i några kortlingar. Så det kommer jag köra på!
6 svar · 4,7k läst
·
J
jofa08: Hej, Har ett carportprojekt på gång och har räknat lite, men behöver verifiera att jag har tänkt rätt. Tänker mig en carport (3 bilar +) med fribärande konstruktion så det inte finns någon balk i framkant att köra in i. Lägger självbärande tp 128 som tak och har HEB 220 som tänkt bärlina. Sen bygger jag någon sido+bakvägg som också kommer säkra upp konstruktionen, men de finns
0 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.