Hej, jag ska täta fönster med ny list och tänkte höra vilket lim/fog jag ska/kan använda för att fästa listerna?

Tacksam för svar med exakt märke /typ då jag inte är så hemma i byggsvängen
 
Vilken list är det du skall fästa?
Silikon är förmodligen det du skall ha.
 
Oj, det var en O-list (heter de så?) inköpt på Clas Ohlson
 
Den har redan klister på sig gissar jag, så du behöver ingenting för att fästa den.
 
Men de klistrena brukar väl vara si så där eller?
 
Du kan skjuta fast den med klammer också, det håller bättre än klister.
 
Inte lätt att trycker till själva listen då och den förlorar sin verkan?
 
Det beror på hus listen ser ut. Om det är en o-formad list så blir den visserligen lite platt men det kommer förmodligen fylla springan ändå.

I annat fall kan du gå på något stark konstruktionslim, typ PL400 / PU400. Var försiktig så du inte får för mycket för då kan det bli svårt att öppna fönstret.

Hursomhelst, som tidigare nämnt så är oftast listen förtejpad och det brukar hålla bra.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Nygge72 skrev:
Inte lätt att trycker till själva listen då och den förlorar sin verkan?
Om den inte utvidgas igen efter att du tryckt till den så skall du slänga/reklamera den och skaffa en ny.
 
S
Roev08 skrev:
Det beror på hus listen ser ut. Om det är en o-formad list så blir den visserligen lite platt men det kommer förmodligen fylla springan ändå.

I annat fall kan du gå på något stark konstruktionslim, typ PL400 / PU400. Var försiktig så du inte får för mycket för då kan det bli svårt att öppna fönstret.

Hursomhelst, som tidigare nämnt så är oftast listen förtejpad och det brukar hålla bra.
o-list limmar man med silikon
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
De flesta av Clas Ohlsons tätningslister är P-lister. De fästs med klamrar i tungan eller limmas. Använd inte något "starklim", då får du bara onödigt besvär när listen ska bytas nästa gång. Och tänk på att sätta listen rätt..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag brukar använda konstruktionslim, maxi bond. Det sitter lagom hård.
 
S
Matstj skrev:
Jag brukar använda konstruktionslim, maxi bond. Det sitter lagom hård.
ja. hur går det när du skall göra om listerna då?
 
SBH skrev:
ja. hur går det när du skall göra om listerna då?
Det går bra. Jag sätter en tunn lager på listen då blir det lätt att ta bort. Ibland sitter det kvat då tar jag en hyvel o ta bort resterna.
Har inte provat silikon. Det kanske funkar lika bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.