Jag skissar på ett skrivbord i min sons rum, ska dra en köksbänk i laminat från Bauhaus över tre Ikea-skåp och ett par konsoler. Men jag har en snäv vinkel i ena hörnet, och skivan ska gå över det. Blir inte klok över hörnet, det är liksom inte 90 graders vinkel.

Då står man där, utan varesig kunskap eller bra verktyg ... som den amatör man är. Vet någon om det finns hantverkare som tar ett så pass enkelt jobb?!? 30 minuter och tre snitt med sin egna supersåg. Bor man i Sthlms innerstad finns det ju inte heller någon som hyr ut verktyg till en glad amatör. Här finns bara borr och tapetseringsgrejer. Var hyr man lite bättre grejer som cirkelsåg med skena?

Vad är egentligen problemet? Vet du inte alls hur du ska såga, eller du vet hur du ska såga men har inga verktyg?

Här där jag bor kan jag gå till bygghandeln och få plattor tillsågade; de har eget sågeri. Det hjälper givetvis inte dig, men det kanske finns en liknande bygghandel i närheten av dig?

En verktygsuthyrare som Cramo hyr ut till amatörer, och de har cirkelsågar.

L-Bror
Om då ändå köper köksbänk på Bauhaus kan du ju hyra en cirkelsåg där.

Har du bil eller behöver du åka kommunalt till uthyraren?

Det du ska ha är en Festool sänksåg med skena och det har alla seriösa uthyrare av verktyg. Jag hyrde en hos Cramo i Stuvsta bredvid Woody Huddinge och det kostade ett par hundralappar per dygn. Smart grej är att de har stängt på helgen så hyr man fredag och lämnar på måndagen så räknades det som ett dygn.

Kolla även in ramirent som har uthyrningsställen utspridda lite varstans i stan, bland annat i Norrtull.

En sänksåg är förresten buslätt att använda själv med skena om man mäter noga.

Tack Gnagare i Bajenhöjden, själv är jag Djurgårdare i Bajenland, hemskt. Tack för tipset med Cramo, såg att de hade Festool-sågen med skena. Ska kolla med dem. Bauhaus gjorde raka snitt, men jag har ett hörn som lutar typ 45 grader. Och ett som lutar lite mer som ska vara avslutet. Får bjuda skön matematiker hit och hjälpa mig.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Det är ganska lätt att lösa och man behöver oftast inte vara matematiker ;) Speciellt inte om ytterhörnen ska vara fria för de vill man isf ha i 90 grader. Innerhörnet löser man då genom att ta måtten i bakkant och framkant på skivorna så blir vinklarna rätt.

Nu är det också så att man inte MÅSTE ha en Festool sänksåg med skena för att såga ett snitt i en skiva. Faktum är att det också går att fixa med en vanlig fogsvans.

I ditt fall är det kanske till och med att att föredra. Har du aldrig sågat med cirkel- eller sänksåg tidigare bör du inte göra ditt livs första sågsnitt i en nyinköpt bordsskiva.

Det är betydligt enklare att såga rakt och fint med en sänksåg är med en fogsvans. Om man bara mäter ordentligt och fäster skenan med de medföljande tvingarna så är det nästan omöjligt att misslyckas.

Jag byggde mina egna täcksidor till köket och sågade ut hål för hällen med en hyrd sänksåg i våras och det var busenkelt samtidigt som resultatet var perfekt.

Att det dessutom bara kostar ett par hundralappar att hyra en bra maskin ett dygn gör det till en nobrainer i mina ögon.

andersmc skrev:
Nu är det också så att man inte MÅSTE ha en Festool sänksåg med skena för att såga ett snitt i en skiva. Faktum är att det också går att fixa med en vanlig fogsvans.
Skitsnack. Du är på Byggahus nu, här kan man inte ens öppna en konservburk utan en Festool-maskin!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.