Sitter o kalkylerar med ett ganska stort husbygge och har kommit in på det här med lågenergihus o passivhus.
Då jag vill ha putsad fasad så borde detta vara kanon,
Det finns ju en del byggsystem som är ganska lika i grund o botten: En del är i cellplast o en del i EPS osv. norska företaget Bewi har ett u-värde på 0,10 på färdig vägg!! detta är ju sjukt bra, men har inte fått nåt pris på det än så det är väl svindyrt...

http://www.dorocell.se , klicka på ´thermomur´

www.bewi.no

http://www.isorast.se/

Nån som har några synpunkter eller erfarenheter av detta byggmaterial,
emottages tacksamt:)

Är precis kommen från Nordbygg och kollade då på dessa du nämner och det verkar ju nästan för bra för att vara för sant. Cellplast direkt har ett system som dom kallar legolit som verkar smidigast. Dom visade även ett helt tak av cellplast med plåttak direkt på detta, såg riktigt bra ut....

Men som svar på din fråga så har jag ingen erfarenhet av detta.

använd sökfunktionen så hittar ni massor

saterborn, ok tack för infon, såg du några priser i kvm på dom som var representerade på mässan?
Fick just veta priserna på isorast, 1000 kr/kvm + puts de blir ju typ 2000 kr kvadraten.....oops!
Hoppas dom andra systemen är lite mer åtkomliga för oss dödliga.

Ja lite info lyckades jag få.
Cellplast direkt har en hemsida med prislista och den kostar 1000 Sek/m2.
Bewi fick jag en prislista från och deras kostar ca 700 Sek/m2(Dock system med U-värde på 0,19 tror jag det var).
Du säger att Isorast kostar 1000 Sek/m2 så misstänker jag att du menar utan betong?

Sen har du även www.besta.se, ser rätt intressant ut oxå.... kräver ingen gjutning.

Saterborn skrev:
Ja lite info lyckades jag få.
Cellplast direkt har en hemsida med prislista och den kostar 1000 Sek/m2.
Bewi fick jag en prislista från och deras kostar ca 700 Sek/m2(Dock system med U-värde på 0,19 tror jag det var).
Du säger att Isorast kostar 1000 Sek/m2 så misstänker jag att du menar utan betong?
ja precis, det är utan betong, men jag har en god vän som äger en betongfabrik i närheten.. sicken tur:D

och isorast tog följande:
Passivhusvägg U-värde 0,10 - 1065kr/m2
Lågenergihusvägg U-värde 0,12 - 915kr/m2
Lågenergihusvägg U-värde 0,17 - 780kr/m2
Standardvägg U-värde 0,29 - 529kr/m2

Men faan, det blir dyrt ändå med sånna väggar verkar det som.
Undrar om det är värt det....

Saterborn skrev:
Sen har du även www.besta.se, ser rätt intressant ut oxå.... kräver ingen gjutning.
Detta ser nice ut, men faaaan vad isolering 246 mm EPS + mineralskiva på 95 mm
blir dock bara 0,11 uvärde enl deras info. Ser rejält ut iaf.
Bra hemsida hade dom också , bra bilder på ett hus dom byggt i Gävle.

Nåja, har dragit i väg ett mail till dom ,får se vad dom säger...:)

en grov snabbräkning ...jag behöver 200 kvm till yttervägg!

Spännande.... meddela gärna svaret då jag är grymt nyfiken!
Lycka till

Pratade med bestahus idag, men tydligen så har alla varit på nordbyggmässan men jag skulle få svar under nästa vecka.
Detta alternativ ser vettigast ut i nuläget tycker jag. Är dom i samma prisklass som dom andra systemen tror jag fan att jag bygger besta-blocken själv, men isf gör jag dom större. Vi får se....

Ja har man den tiden tror jag man kan bygga riktigt billigt! räknar man lite grovt på det så bör man kunna bygga för typ 300 Sek/m2(om man bortser från sin egen tid då)

Som sagt meddela gärna du pratat med dom

jo tid är bristvara med två barn o två företag...
Undrar vad dom limmar plyfan mot eps:en med? Måste ta reda på det...
Jo jag återkommer när jag fått priserna

Polyuretanlim.

Du hittar det under "om oss" > "frågor och svar" om besta (i högermenyn)

Undrar vad de har för hållfasthet på cellplastblocken? Knappast s80

Sen kan man kanske inte bygga de större (högre) som du tänkte för det finns säkert en bra anledning till att de bara är 30-40 cm höga. Längre borde man dock kunna göra dom.

Sen undrar man ju hur länge limmet håller. Inte kul att se den yttre stommen börja falla isär om 20 år...:)

Räknade lite:

Konstruktionsplyfa 130 kr m2 (båda sidor) Byggmax

20 cm cellplast s200 210kr/m2 Cellplastdirekt

Ger ca 340kr m2 + limkostnaden och ett jävla pusslande bara för den yttre fasaden. Den tid det tar att såga plyfan, pussla och lägga alla bitar i press... På den tiden har du kommit halvvägs på ett lösvirkeshus :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.