Hej!
Med min nyinförskaffade Makita HR2610 har jag borrat två st 10 mm hål, 50-60 mm djupa, var jag sen har dunkat in ett par betongexpander av typen FBN II 10/10. På dessa har jag sen monterat ögglor som via en rejäl kätting bär en stång som jag kommer att använda för träning. Eftersom varje FBN II 10/10 ska klara flera hundra kg så borde jag känna mig helt lugn, men jag vill ha hänglen och livrem, och dubbelkollar därför här att jag inte tänker fel.
Jag väger själv drygt 80 kg, men när man tränar med en sån stång (hävräcke, för att göra pull-ups) så kan man även svinga en del, vilket självklart ökar belastningen.
Huset är ett modernt hus, och jag upplever betongen som väldigt kraftig. I och för sig gick det väldigt lätt att borra med min nya Makita, men med den billiga slagborrmaskin jag använt tidigare gick det betydligt tyngre.
När jag dunkade i den ena betongexpandern så lyckades jag dessväre skada gängan lite grann längst ut, vilket gjorde att det blev lite tyngre att skruva ditt ögglan, så expandern började rotera lite. Är det nåt att oroa sig för? Finns det nåt man i efterhand kan fylla i med för att låsa den permanent?
Jag ska säga att jag hängt med hela kroppsvikten i båda ögglorna var för sig, och de verkar sitta som berget (förutom då att den ena faktiskt går att rotera lite). Men som sagt, jag vill känna mig helt trygg.
Tack på förhand!
/Per
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder