Får man be om några tips från er? Har äntligen köpt hus och efter att ha bott in mig precis över ett år nu så börjar det bli dags att renovera :)

Jag har en murstock som angränsar köket som jag i slutändan vill kakla över i samband med att jag lägger nytt kakel i hela köket. Som underarbete vill jag lägga puts- eller gipsbruk över murstocken men står inför några utmaningar som jag undrar hur ni skulle gjort vid. Utmaningen består främst i hur man får det fint mot den delen av murstocken på vilket inget underarbete utförs.

På översta bilden nedan ser man att den angränsar mot en vit gipsskiva(?) och höjdskillnaden är ungefär 1 cm.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På mittersta bilden ser ni en av utmaningarna. Hur ska jag få ett "bra" avslut mellan kök och nästa rum som sidan av murstocken angränsar mot? Detta då det är stora glipor mellan tegelstenarna.

image.jpg
Skapa konto

Sista bilden visar sista utmaningen. De som byggde stocken gjorde en midja(?) på den för syns skull. Även denna ställer till den antar jag så jag enbart önskar göra underarbetet på en sida av skorstenen och låta de andra sidorna av skorstenen vara intakt.

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Emma_w
  • Laddar…
M
Jag antar att murstocken inte används till eldning, då brukar det vara ett krav att den ska vara putsad.

Ytterhörnet mot övriga rum kan du sätta någon typ av list kanske? vad tycker du skulle vara snyggt?

Midjan kan du gissningsvis knacka bort och, om hela stenar lossnar, bygga ut i omgångar med bruk innan putsning. Det skiftet ser ut att bestå utav dubbla stående tegel.

Tack för ditt svar!

Murstocken används idag delvis till eldning när lusten faller in. Så då går alltså gipsbruket bort och återstår puts.

En enkel hörnlist låter förståndigt.

Om jag börjar knacka bort midjan, och hela stenen lossnar. Kan man enbart fylla igen med putsbruk (likt spackling av håligheter i vägg)?

M
butchbob skrev:
Tack för ditt svar!

Murstocken används idag delvis till eldning när lusten faller in. Så då går alltså gipsbruket bort och återstår puts.
Det finns inget som säger att gipsbruk går bort kontra kc-bruk.

Märkligt dock att det är godkänt som oputsat och till och med utkratsade fogar. Skulle kunna vara en extra skalmur utanpå den gamla murstocken. Det som skvallrar om det är dels bredden på hela murstocken, att det synliga teglet ser modernt ut och att det aldrig varit putsat på innan.

butchbob skrev:
En enkel hörnlist låter förståndigt.

Om jag börjar knacka bort midjan, och hela stenen lossnar. Kan man enbart fylla igen med putsbruk (likt spackling av håligheter i vägg)?
Ja, med putsbruk typ kc-bruk kan du då lägga en centimeter åt gången med ungefär ett dygns tork emellan. Om du använder gipsbruk så går det lägga 5-6 cm per skikt

Om jag hade gjort detta och varit 100% säker på att muren som syns är en extra skalmur så hade jag knackat bort midjan och bara "spacklat i" hålen som blev och alla urkratsade fogar. Det ser ut att vara väldigt rakt murat.

Aha! Det är naturligtvis som så att detta som ses på bilden är en skalmur. Min kamin är inkopplad i rör och man kan se att det är annat tegel på insidan av skorstenen.

Och angående val av KC-bruk, om jag inte vet vilket bruk som användes tidigare: bör jag välja B eller C? Eller bör man gå på hydrauliskt bruk (som påstås undvika att det spricker)?

M
C-bruk är vad jag skulle använda utifrån det lilla jag vet om just detta objekt. Se till att förvattna och eftervattna riktigt ordentligt, torra tegelväggar suger ut vattnet ur påfört bruk på nolltid annars och då spricker det garanterat. Gipsbruket är inte lika benäget att spricka och kan även vara enklare att hantera för någon som är ovan med sleven, men det blir dyrare då muren bör primas först och gipsbruket kostar mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.