4 047 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Hänga upp TV i nytt hus?
Jag har nu hittat en regel där jag borrat 2 hål, där drar jag i medföljande träskruvar utan plug. Sen blir det då 4 expander skruvar på de andra hålen.
De skruvar jag har är BÅREBO 140028 och 140027, den för dubbel gips vilket jag tror detta är ser tunnare ut medan de för enkel gips är typ lika tjocka som de som kommer med stativet. Vad jag kan mäta så är de tunnare 4mm och de tjockare 5-6mm. Måste jag kanske köpa andra? De känns lite klena? Och hur kan jag vara säker på om jag har dubbel gips eller inte?
De skruvar jag har är BÅREBO 140028 och 140027, den för dubbel gips vilket jag tror detta är ser tunnare ut medan de för enkel gips är typ lika tjocka som de som kommer med stativet. Vad jag kan mäta så är de tunnare 4mm och de tjockare 5-6mm. Måste jag kanske köpa andra? De känns lite klena? Och hur kan jag vara säker på om jag har dubbel gips eller inte?
Jag provade sticka in en spik med huvud och den säger 16mm men gips är väll inte 16mm vid standard, har fått för mig att de är 12-13mm?
På förpackningarna till expanders jag har står det på de lite tunnare greppområde 16-26mm och på de tjockare 6-15mm så jag antar att jag ska använda de tunnare då(5D)?
På förpackningarna till expanders jag har står det på de lite tunnare greppområde 16-26mm och på de tjockare 6-15mm så jag antar att jag ska använda de tunnare då(5D)?
Okay, fick upp allt på plats MEN så är det HUR SNETT SOM HELST!!! Såhär ser det ut :
Undra om man kan ha mer otur! Vattenpasset som är på produkten var det jag gick efter och självklart skulle det vara helt off!! Ingen aning vad jag ska göra nu, att borra nya hål med mollyskruvar och grejer lär bara försämmra väggens hållbarhet.
Ska kontakta hembiobutiken och hoppas de kan hjälpa mig på något vis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Undra om man kan ha mer otur! Vattenpasset som är på produkten var det jag gick efter och självklart skulle det vara helt off!! Ingen aning vad jag ska göra nu, att borra nya hål med mollyskruvar och grejer lär bara försämmra väggens hållbarhet.
Ska kontakta hembiobutiken och hoppas de kan hjälpa mig på något vis.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Enkelt fixat. När du väl hänger upp TV:n så lägg en liten distans mellan väggskenan och tv-fästet. Typ ett buntband eller liknande. En genväg javisst, men slipper göra schweizerost av väggen.
Redigerat:
Har du dragit expandern genom fästet eller är det bara en bricka på skruven? Expandern fäster man först i väggen, sen skruvar man ut skruven, dit med fästet och sen tillbaka med skruven igen. Det snea fxar man ju med att sätta upphängningsskenorna lite snett på baksidan av tvn
Efter många om och men så valde jag att använda andra hål på hållaren som man monterar på väggen och därmed kunde jag borra nya hål 5-10 cm från de gamla. Tyvärr fick det bli 5E för de 2 mittenskruvarna då jag inte hade fler 6E så totalt är det 2 träskruv i regel, 2 5E i mitten och 2 6E längst till höger.
Allt är på plats och denna gången rakt med hjälp av hultafors lodet.
Man hade kunnat borra i fästet men det kändes inte rätt, nu fick jag täppa igen hålen med lite spackel istället.
Det gick inte att lägga distanser då skruvarna redan tog upp hela hålet.
Allt är på plats och denna gången rakt med hjälp av hultafors lodet.
Man hade kunnat borra i fästet men det kändes inte rätt, nu fick jag täppa igen hålen med lite spackel istället.
Det gick inte att lägga distanser då skruvarna redan tog upp hela hålet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden