Byggmaterial & Byggteknik
DIY_freak: Så länge det uppfyller kravet vattentät botten som går 5cm upp på väggarna och ansluter tätt mot dessa och har dränering ut där det lätt kan upptäckas läckage, så finns det inga andra krav på utförandet.
johanorell: Du är en bättre googlare än mig! Tackar
mexitegel: På bilderna ser det ut som små springor, där får du inte i fogskum. Fogskum är för övrigt väldigt besvärligt att hantera när det väl lämnat burken: [bild] Satsa du på din Tec7 fog ;)
ToRy: [citat] Bra tips! Vi har dock redan sänkt golvet så takhöjden är intakt. :)
harry73: [citat] Såklart har du rätt :o Var jag fick 1920 ifrån (som jag trodde det var) är ett stort frågetecken.
Andreas Lundgren: De gamla plattorna satt med fix, och det sitter hårdare än vad lättbetongen är. Försöker jag ta bort det så går lättbegongen sönder innan fixen släpper. Dock vet jag ju inte i det var primer mellan eller inte. Tack för alla tips, det grämer mig att jag ska bli av med en hel cm golvyta, men jag antar att det mest är psykologiskt. :) Borde väl bara köra på skivor direkt utan att
Lane: Vi ska räta ut vårt vardagsrum, utbyggnaden blir ca 4x1,5 m och huset får därmed rak fasad Eftersom marken sluttar kommer utbyggnaden vara ca 1,5 meter upp. Underlaget är berg. Vi är kluvna till vilken konstruktion vi ska ha. Antingen gjuta höga plintar eller sätta stolpskor och tryckimpregnerade stolpar. För och nackdelar? Det ska byggas en altan framför med ribbor under så man kommer
klaskarlsson: Snyggt. Bra jobbat - ser jättebra ut ! Mycket proffsigare än "dippen" som var innan :) /K
P-plats: Var helt inne på att det var hela skivor. Tror inte många provat att limma panel men varför skulle inte det fungera. Man kan ju komplettera med dyker i reglarna.
tobbew: Hej Jag ska bygga en rak trappa från garaget som går upp till vår hall, allt är nybyggt. Jag funderar på om det är svårt. Höjdskillnaden golv till golv är ca 245 cm och trappan planerar vi till ca 1m bred. Utrymmet under trappan är av värde att det finns kvar, annars hade jag säkert murat steg steg för steg, vilket jag är rätt säker på att jag kan lyckas bra emd. Fundering 1: Hur
tobbew: Det är ju lite synd om väggarna står direkt på plattan. Men då är det väl som det är. Alternativet är väl kanske att klinkra en rand runt golvet. Det blir iaf snyggt och tåligt.
Kallebo: Prisskillnaden spelar ingen roll. Det är väggtjockleken jag vill hålla nere, vi bygger ett litet hus.... Men fem centimeter gör kanske inte så mycket.. Jag får ta och ringa till H+H och höra i morgon. Tack för era tankar
qvintus4: Renovera Lada Ladugård har en lada på mitt sommarställe vissa av stockarna börjar ha gjort sitt frågan är hur ska man göra i fall man vill renovera lite . Stockarna lite längre ner på en gavel börjar bli dåliga Finn säkert någon stock här där som är så där . Annars gått skick relativt nytt plåttak.
Grains: Har satt upp gipsskivor direkt på gammalt trä/bräd tak i ett trähus. Dock spricker kortändana som är fasade och spacklade. Tror detta beror på att huset rör på sig. Måste man sätta gipsskivorna på regler? Är det vettigt att karva upp en enorm skåra i kortändana för att kunna få plats med en pappersremsa här? Något annat tips? Just nu funderar jag på att låta det vara då jag
Joked: Det låter ju bra. Tack för snabbt svar. Då är det bara att gasa.
Bödde: Ja men då så, då kör vi på det. Jag ska ha slamfärg så trät kommer andas bra! Tack ska ni ha för svaren!
Gabbe1: Resonemanget är väl inte dumt, men det stämmer ju nödvändigtvis inte. Grannen bor, som jag förstår det, högre upp och om det finns laster i väggen så är det sannolikt högre ju längre ner i huset man kommer. Du kan absolut använda pelare i limträ tillsammans med en stålbalk, tänk dock på att underlaget för pelarna måste vara dimensionerat för att ta dessa punktbelastningar.
johannamalena: Jag har tänkt att sätta upp en gardinskena (ikea kvartal) i taket med hjälp av takfästen här hemma, men jag började fundera på en del saker som jag tänkte att ngn här kanske har erfarenhet av. 1. Taket är putsat och sedan är det betong upp till grannen, behöver jag ta hänsyn till putsen eller kan jag bara köra på? Har hört så mycket om att stora vibrationer kan göra att putsen i
pehu: Tack för svaren! Jag hittade ett exempel på "Upplag för icke bärande innervägg" hos TräGuiden. Vilket var exakt likadant som fjärde bilden ovan så då kände jag mig extra trygg. De tvärgående linjer jag tänker på är de från höger till vänster i bild 3. Jag gissar att de markerar kryssen mellan bjälkarna och har någon slags stabiliserande funktion på bjälklaget(?). Vi hade
greberg: Lösningen blev att sänka fönster till 2400 med en i-balk och sedan u-block över. Så nu har vi 400 mm över fönster istället vilket fungerar bra. Vid större partier (3600 mm och större) så har vi två i-balkar istället. http://vartnyahus.tumblr.com
aleklint: Tack för tipsen! tror jag snyggar till den, och sen lägger nån slags platta på då. :)
Pontstone: Hej alla glada, Vi håller på med ett garagebygge i Ytong-sten, och inom en snar framtid skall vi ge oss på att putsa byggnaden in- och utvändigt. På utsidan skall ytputsen sprutas på med putsspruta för att åstadkomma en "skrovlig" yta. Jag har via leverantören av Ytong-stenen fått pris på ett putssystem från Caparol. Säkert bra, men rätt så dyrt och leveranstid på 10-14 dagar.
manjana: Svarar på min egen fråga. Nu när jag har lite mera koll. http://www.åstrandstrappan.se/ Dom håller hus i Björklige, inte så långt från Uppsala.
rickard_89: Hej! Tänkte höra vilka virkesdimensioner som krävs för att kunna bygga en altan som är 8,7 meter bred och 3 meter djup på sin övervåning. Höjden är ca 3.5 meter. Tänkte förankra det hela i den nya "altanen" på entreplan. Behöver veta hur jag får en altan på övervåningen som klarar av en vikt på mellan 1-2 ton/kvm eftersom jag vill ha en jacuzzi på övervåningen. Med vänlig
corre: Det går att böja gångstång om det är svårt att hitta rätt i diameterna. Alt patentband/spikband.