Hej
Jag ska bygga en rak trappa från garaget som går upp till vår hall, allt är nybyggt. Jag funderar på om det är svårt. Höjdskillnaden golv till golv är ca 245 cm och trappan planerar vi till ca 1m bred. Utrymmet under trappan är av värde att det finns kvar, annars hade jag säkert murat steg steg för steg, vilket jag är rätt säker på att jag kan lyckas bra emd.
Fundering 1: Hur bred vill man att en trappa ska vara för att inte bli sinnessjuk? Det vore så klart väldigt trevligt om den vore bredare än 1m, men då tar den plats av garaget och gör det jobbigt att öppna bildörren.
Vi tänker att man handlar och går i trappan med matkassar osv och man vill ju ogärna att det ska vara så trångt att man släpar kassarna i väggarna vilka snart lär bli fula. Om 80 cm fungerar så kör vi gärna det. Vi har testat lite och simulerat behovet lite lätt och är inne på att 100cm kan vara mer än nödvändigt.
Fundering 2: Mellanväggen: Mura leca hela vägen, eller trästomme ovanpå ett skift?
Trappan ska vara rak och den ena långsidan stryker mot ytterväggen och den andra långsidan följer en innervägg som vi bygger i garaget, troligen 10 cm tjock, vilket borde räcka för att bära bjälklaget ovanför, eftersom det inte kan vila på ytterväggen parallellt med trappan. Antingen muras väggen upp med leca, eller så blir det ett skift, sedan 45x95 ovanpå i CC30.
Sen vet jag inte om man använder vangstycke eller om man bara kapar upp lösa steg som man fäster med vinkeljärn / skruvar rakt in i väggen.
Fundering 3: Drömmen om gjuten trappa där man slipper stegljud
Min absolut första tanke och dröm var att gjuta en trappa på plats, men det känns en aning komplicerat för en lekman. De flesta som gjuter sina trappor tycks gjuta hela vägen ned, alltså att man inte kan använda utrymmet under. Men det borde väl gå att bygga en gjutform som man pallar upp med reglar och med armering som förankras i väggarna intill.
Har du byggt egen trappa?
Tack för tankar!