Hej!

Jag har rivit ner kakel i ett gammalt badrum. Kaklet satt med fix på lättbetong (utan tätskikt), så nu är det en blandning av lättbetong och gammalt fix kvar. Fixet som är kvar går inte att få av.

Nu behöver jag spackla över det så att det sen går att sätta nytt tätskikt och sen kakla över. Det behöver alltså vara något som
  1. Kan bära kakel
  2. går att få jämnt för en lekman.

På Beijers fick jag först med mig Webers lagningsbruk och en primer som hette "Floor Primer". När jag ringde för att dubbelkolla om jag verkligen skulle ha golv-primern sa han som svarade då att jag istället bara kunde dänka väggen och sedan köra med Gypsum Naturgips (webers gips-produkt). Det skulle vara lättare att jobba med och hålla lika bra.

Eftersom jag nu fått olika bud tänkte jag bara dubbelkolla här,

• Håller Gypsum för tyngden av kakel?
  • Behöver jag verkligen inte prima?
  • Går det bra att sätta på tätskikt (tänkte använda LIP's cementbaserade 2-komp med våder) på gips-baserat underlag?

Jag hade lite samma problem... Jag testade först med gipsputs (Gypsum) för att få det slätt och det gick ju hyffsat men tog väldigt lång tid. Sen märkte jag att väggen blev vågig och så var det bara att börja fixa vågorna. De tre resterande väggarna fixade jag genom att "limma" fast Jackon skivor med gipsputs och så 8-10 spikpluggar med stor bricka i varje.

Använd en blomspraykanna och vattna rätt rejält innan du lägger på gipsputsen. Ingen primer!

• Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Och jag kan ju tillägga att den första väggen tog ungefär dubbelt så lång tid som övriga tre tillsammans...

Det är alltså inte så enkelt att man spacklar en gång på tvären först och sen en gång på höjden sen, och sen är det bra? :-) Tur att man är naiv, annars hade man aldrig påbörjat sådana här hemmaprojekt.

Tack för tipset, jag får ju lära mig av egna misstag, men jag kanske inte ska köpa mer än en säck gips till att börja med. ;-)

Jag hade jämnat av allt med kakelfix, sitter bra och är lätt att jobba med.

Steinmeister skrev:
Jag hade jämnat av allt med kakelfix, sitter bra och är lätt att jobba med.
Lite lurigt med lättbetong och fix. Vissa "bränner" lättbetongen efter vad jag fått höra och det kan leda till att det börjar lossna. Gipsputs är säkrare ur den aspekten bara man vattnar tillräckligt först.

Andreas Lundgren skrev:
Det är alltså inte så enkelt att man spacklar en gång på tvären först och sen en gång på höjden sen, och sen är det bra? :-) Tur att man är naiv, annars hade man aldrig påbörjat sådana här hemmaprojekt.

Tack för tipset, jag får ju lära mig av egna misstag, men jag kanske inte ska köpa mer än en säck gips till att börja med. ;-)
Jo, naiv som tusan får man vara... annars hade jag kört alla verktyg till ÅVC för länge sedan! :)

Ska du få det tillräckligt plant för att lägga klinker på sen så måste du köra med putsbanor. Det är lite knepigt med tätskikt (av folie) på gipsputs eftersom det blir en hel del luftbubblor märkte jag... Jag använde Kiiltos system.
Jag ångrar att jag inte lade skivor på den fjärde väggen också eftersom tätskiktet där inte "tog" lika bra som på skivorna men den väggen består till ca. 70% av en stor spegel så jag behöver inte vara rädd att kakel börjar trilla ner p.g.a. någon luftbubbla...

Får jag komma med en rekommendation så lägg upp skivor, det kommer du att spara en hel del tid på och framförallt massor med svordomar...

Steinmeister skrev:
[länk]
Där ser man, tvärsemot vad jag lärt mig (och läst)... Jag har "limmat" massor av gipsskivor (och Jackon skivorna) med gipsputs på mina lättbetongväggar (både Ytong och blåbetong) och de sitter som berget och har gjort det nu snart 3 år.

Jag tror väl kanske skillnaden är mer att man kanske slipper vattna om man använder fix men båda nyper ju fast vad det verkar...

De gamla plattorna satt med fix, och det sitter hårdare än vad lättbetongen är. Försöker jag ta bort det så går lättbegongen sönder innan fixen släpper. Dock vet jag ju inte i det var primer mellan eller inte.

Tack för alla tips, det grämer mig att jag ska bli av med en hel cm golvyta, men jag antar att det mest är psykologiskt. :) Borde väl bara köra på skivor direkt utan att kludda!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.