Hej,

Besiktningsmannen menade på att vatten tog sig in under fönsterbleck som sedan gör att fasade spricker i hörnen av fönsterna. Vad jag förstår ska man bända ut fönsterblecken och fylla i lite tätning här? Vilken tätning är det man ska ha?

20150831_075926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden ser det ut som att salningslisten (den som spruckit - eller är det bara färgen?) står på blecket, det gör att den suger upp vatten därifrån och den torkar upp sämre. Det bör vara ett utrymme 5-10 mm där, jag tror inte alls på att täta där om det var det som besiktiningmannen menade?

Däremot bör du få in lite tätgucka(typ latex byggfox ute av bra kvalitet, tex. casco) där du har ett hål in bakom teglet.

Passa också på att bättra på tätningen mellan glaset och alulisten i nederkant. Jag har likadana fönster och med tiden spricker den tätning som är där och vatten på rutan kommer ner i alulisten och rinner ut mot sidorna där alu-listen slutar. Detta får karmarna att ruttna till slut (been there...)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
När det gäller salningslisten så har jag taget upp det i annan tråd, den ska kortas som du säger 5-10 mm. Här handlar det dock om fönsterblecket i sig. Enligt besiktningsmannen så tar sig vatten in mellan den svarta fönsterblecket och tegelväggen och sen vidare ner under blecket. Vattnet gör att fasaden spricker i kanterna i fasaden under fösnterblecket i de 2 hörnen. Detta gäller även källarfönster.

Så det är Casco som gäller.

Ja, såg den tråden också :)

OK, men då är det bara att bända med typ en spackelspade så lagom mycket att du bara flexar plåten och inte böjer den permanent och peta i tätgucka. Tänk på att skaffa en som är högelastisk så är risken för att den spricker med tiden mindre.

Senast köpte jag Bostik silmax som klarar 25% fogrörelse. Bauhaus hade klart lägre pris på den, tror det var nästan halva priset jämfört med K-rauta när jag jämförde.

Silicon brukar jag undvika då det inte går att måla på och är ett h*vete att få bort om man skulle vilja måla senare (Nu är det kanske inte troligt just i ditt fall här - men det kan vara bra att veta :))

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ja, typ någon av dem (Fast cascos var brun - det kanske du inte vill ha?) :)). Den jag köpte verkar inte finnas på deras hemsida dock.

Jag kan rekommendera tec7 som jag tycker fungerar oerhört bra till applikationer liknande detta.

vectrex skrev:
Jag kan rekommendera tec7 som jag tycker fungerar oerhört bra till applikationer liknande detta.
Varför tycker du att den är bättre än de andra? Vad jämför du med?

snowjim skrev:
Varför tycker du att den är bättre än de andra? Vad jämför du med?
Jag har provat lite alla möjliga, billiga och dyra. En del har varit bättre och andra sämre. Det är först över tiden man märker skillnaden. Tec7 har (för mig) aldrig spruckit och har fungerat bra att måla på. Andra liknande produkter har på något sätt missfärgat färgen efter tid, man ser alltså igenom färgen var fogen är. Omålade fogar så har jag sett att vita fogar lätt gulnar, det har jag inte sett hos tec7.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Var o köpte Bostik Silcon Buld & Sanitary(Sealants) för någon dag sen, är det okay? Eller räknas detta som "B-märke"?

Såg att på vissa ställen är det ganska stora och djupa hål runt fönsterna, är det samma eller ska man kanske använda fogmassa här?

snowjim skrev:
Var o köpte Bostik Silcon Buld & Sanitary(Sealants) för någon dag sen, är det okay? Eller räknas detta som "B-märke"?

Såg att på vissa ställen är det ganska stora och djupa hål runt fönsterna, är det samma eller ska man kanske använda fogmassa här?
B-Märke är det nog inte, men det verkar vara silikon vilket jag skulle undvika på de allra flesta ställen.

vectrex skrev:
Jag har provat lite alla möjliga, billiga och dyra. En del har varit bättre och andra sämre. Det är först över tiden man märker skillnaden. Tec7 har (för mig) aldrig spruckit och har fungerat bra att måla på. Andra liknande produkter har på något sätt missfärgat färgen efter tid, man ser alltså igenom färgen var fogen är. Omålade fogar så har jag sett att vita fogar lätt gulnar, det har jag inte sett hos tec7.
Är det detta du menar jag bör använda :

https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/lim-och-byggfog-vit-p18051

snowjim skrev:
Är det detta du menar jag bör använda :

[länk]
Japp, precis det, visste inte att byggmax hade det dock!

Silikon innehåller ättika som får plåten att rosta, latexfog ska man ha inomhus. Bättre att hitta rätt produkt än att jämföra märken.

Butyl eller akryl ska du ha.

Det finns flertalet latexfogar som enligt tillverkarna själva är OK att använda utomhus. På vilket sätt menar du att de har fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.