Hej, har en fråga om bärigheten på balkar av olika dimensioner. Vi ska riva en vägg i en sekelskifteslägenhet. Väggen (plankvägg) är inte bärande i original, men "kan ha fått bärande funktion" med tiden eftersom den stått där länge. Se bifogad ritning.
Vår granne gjorde en öppning i en liknande vägg och fick i utlåtande från konstruktör rekommendation att sätta upp en "limträbalk L90x225 alt. stålbalk HEA 120. Upplag för balkar minst 95x95 stolpar...".

Vår granne öppnade upp ca 2,6 m i väggen, men vi vill ta bort HELA väggen (ca 5,32 m) och undrar nu över dimensionerna på balken. Det vi har funderat över är antingen limträ 140x360 eller 90x405 (eller motsvarande) eller en stålbalk HEA 160 för att slippa att balken går ner så mycket från taket.

Det jag undrar över är dels vad ni tror är en lagom grovlek på balken. Den andra frågan är om vi kan lägga upp en stålbalk på två limträstolpar, eller måste man ha pelarna i stål också då? I så fall vilken typ?

Tacksam för all input!

• riva_väggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet,

För att över huvud taget kunna uttala sig om detta så måste det fastställas hur mycket last som kan tänkas belasta balken. Vad finns ovanför er lägenhet?

En HEA120 klarar inte så enormt mycket på 2.6m spännvidd så jag antar att grannens konstruktör inte räknade med några större laster.

Gabbe1 skrev:
För att över huvud taget kunna uttala sig om detta så måste det fastställas hur mycket last som kan tänkas belasta balken. Vad finns ovanför er lägenhet?
Till den frågan kommer: I vilken riktning ligger bjälkarna i taket? Parallellt med eller vinkelrätt mot plankväggen?

Hej och tack för snabba svar!
Ovanför lägenheten finns en likadan lägenhet (med en likadan plankvägg - bara något utökad dörröppning), vår lägenhet är på våning 1 av 3 (+ vind) i huset.

Under vår vägg går en bjälke, längsgående, i golvet (väggen står precis på bjälken). Vi misstänker att det går en likadan i taket men har inte kollat det ännu - kommer troligen titta på detta ikväll.

Eftersom detta inte är en bärande vägg så ska det ju i bästa fall inte vara någon belastning alls (gissar jag?), men vi vill sätta upp något för att vara på den säkra sidan, och undvika ev. sättningar.

Här är också citat från grannens utlåtande: "Väggen har ej primärt bärande eller stabiliserande funktion för ovanliggande bjälklag eller vertikalt bärande element. De befintliga bjälklagen spänner mellan hjärtvägg och yttervägg.
Även fast väggen inte har primärt bärande funktion så finns det risk för att väggen dragit åt sig last från bjälklagsytan närmst väggen. Det är därför lämpligt att lägga in en balk över öppningen för att behålla styvheten så att ovanliggande bjälklag ej sviktar intill väggen."

Jag förstår ju att det kanske inte går att använda hans utlåtande rakt av (hans lgh är på 2 trappor), men eftersom väggen är av samma typ så borde det kunna ge någon information.

Det finns för många osäkerhetsfaktorer för att kunna svara på om en HEA160 duger till denna uppgift.

• Gilla
Örjans
  • Laddar…
Jag förstår, det var synd..

Och vad tycker du om resonemanget att "skala upp" från grannens lösning? Om vi utgår ifrån att allt annat är lika. (För att få fram ett värde så använde vi ett dimensioneringsverktyg på nätet för takbalkar, sedan matade vi in längden 2,6 m samt parametrar som gav resultatet 90x225. Sedan behöll vi övriga parametrar men ökade längden till 5,32 m. Då fick vi 140x360).

Och gällande den andra frågan, funkar det bra att ha en stålbalk (ex. HEA 160) vilande på två limträpelare?

Resonemanget är väl inte dumt, men det stämmer ju nödvändigtvis inte. Grannen bor, som jag förstår det, högre upp och om det finns laster i väggen så är det sannolikt högre ju längre ner i huset man kommer.

Du kan absolut använda pelare i limträ tillsammans med en stålbalk, tänk dock på att underlaget för pelarna måste vara dimensionerat för att ta dessa punktbelastningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.