Jag har en plan. Om sen planen är realistisk är en annan sak som jag hoppas få hjälp med här. 
Planen är att sänka innertaket i stugan för att få lite mer utrymme på loftet.
Tanken är då att fästa en ny liggande regel (ljusgul 45x220) under den befintliga takstolen (ljusblå ca 50x190), skarva ihop den befintliga liggande regeln med den nya med hjälp av plyfaskivor (lila) och sen kapa en del av den befintliga liggande regeln(rosa). Allt enligt den snygga paintritningen.
Frågan är då om detta låter sig göras över huvud taget? Magkänslan säger mig att det inte är något problem alls men självbevarelsedriften tycker att jag i alla fall borde höra mig för.
Frågan är då (förutsatt att det alls går) vad för skiva man bör använda. Tjocklek, material, kvalitet?
Övrig info...
Taklutning ca 20 grader, plåttak, snözon 2,5.......
Några synpunkter?
Tack på förhand!
ToRy
Planen är att sänka innertaket i stugan för att få lite mer utrymme på loftet.
Tanken är då att fästa en ny liggande regel (ljusgul 45x220) under den befintliga takstolen (ljusblå ca 50x190), skarva ihop den befintliga liggande regeln med den nya med hjälp av plyfaskivor (lila) och sen kapa en del av den befintliga liggande regeln(rosa). Allt enligt den snygga paintritningen.
Frågan är då om detta låter sig göras över huvud taget? Magkänslan säger mig att det inte är något problem alls men självbevarelsedriften tycker att jag i alla fall borde höra mig för.
Frågan är då (förutsatt att det alls går) vad för skiva man bör använda. Tjocklek, material, kvalitet?
Övrig info...
Taklutning ca 20 grader, plåttak, snözon 2,5.......
Några synpunkter?
Tack på förhand!
ToRy
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Utan några garantier. Det borde gå. Men skarven skulle jag göra med samma virke som underligares alt ett flertal feta skruvar genomgående med mutter och bricka.
Förstår självfallet att ingen kan lämna några garantier, jag betalar trots allt inte för råden. 
Finns två anledningar till att jag inte vill använda regelvirke. Dels så blir det i så fall extremt tjockt där det skarvas, 135mm. Åtminstone i ena änden kommer reglarna och därmed skarvarna att vara delvis synliga och det är lättare att dölja 2x18mm än 2x45mm. Dels så tror jag som vectrex att plyfa egentligen är starkare i det här fallet då hela skivan på 400x950mm blir homogen vilket hade varit omöjligt med regelvirke. Plyfan är helt enkelt bättre på att ta upp skjuvningskrafterna (eller vad de nu kallas) mellan ny och befintlig regel. Ännu bättre kanske hade varit 3-4mm spikplåtar i samma storlek men det vete fan om det finns???
Lim och drivor med skruv var tanken. Räknar med 1 skruv per kvadratdecimeter = 36-40 skruv per skiva, synpunkter på det? Tänker mig denna skruv, borde väl passa bra? https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/traskruv/traskruv-tft-fzb-p24955
Sen har jag fått för mig att björkplyfa är starkare än gran eller fur eller vad nu alternativet är, stämmer det? Var hittar jag i så fall björkplyfa i rätt tjocklek?
Mvh,
ToRy
Finns två anledningar till att jag inte vill använda regelvirke. Dels så blir det i så fall extremt tjockt där det skarvas, 135mm. Åtminstone i ena änden kommer reglarna och därmed skarvarna att vara delvis synliga och det är lättare att dölja 2x18mm än 2x45mm. Dels så tror jag som vectrex att plyfa egentligen är starkare i det här fallet då hela skivan på 400x950mm blir homogen vilket hade varit omöjligt med regelvirke. Plyfan är helt enkelt bättre på att ta upp skjuvningskrafterna (eller vad de nu kallas) mellan ny och befintlig regel. Ännu bättre kanske hade varit 3-4mm spikplåtar i samma storlek men det vete fan om det finns???
Lim och drivor med skruv var tanken. Räknar med 1 skruv per kvadratdecimeter = 36-40 skruv per skiva, synpunkter på det? Tänker mig denna skruv, borde väl passa bra? https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/traskruv/traskruv-tft-fzb-p24955
Sen har jag fått för mig att björkplyfa är starkare än gran eller fur eller vad nu alternativet är, stämmer det? Var hittar jag i så fall björkplyfa i rätt tjocklek?
Mvh,
ToRy
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Plyfa borde funka. Men jag skulle köra genomgående också dvs mellan regel och regel. Underligaren tar ju främst upp dragkraft och jag vet inte om enkom plyfa fixar det.
Du har ritat din undre gula regel ända ut till takfoten. Jag antar att den egentligen kommer ligga mot hammarbandet och inte på detta?
Men oavsett det, plyfa 18-20 mm, lim och en massa skruv, tror jag benhårt på kommer funka utmärkt.
Men oavsett det, plyfa 18-20 mm, lim och en massa skruv, tror jag benhårt på kommer funka utmärkt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vet ej ang om björk är bättre men 21 mm plyfa finns ju om du vill ha Kralligare konstruktion
MathiasS; både ja och nej. Jag har gjort urtag i den nya regeln för hammarbandet och sen ställt den nya takstolsregeln på en ny stående väggregel (takstolar och väggreglar befanns sig inte nödvändigtvis på exakt samma ställe förut). Innerväggen är alltså borta och den nya väggregeln (och takstolsregeln) ligger an mot ytterväggens panel.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Japp gängstång uppifrån ner. Men det blir mer jobb MathiasS verkar säker på att endast plyfa är ok. Så det kanske räcker.
Som jag ser det blir det riktigt bra med limmad plyfa och skruv inte nödvändigtvis drivor eller massor av dem, per dm2 är säkert helt ok. Finns nog inte mycket som skulle kunna vara negativt med lösningen som du tänkt dig, man ska inte göra det svårare än det är och fråga är en bra början om man tvekar.
Jag är ingen konstruktör men jag tror inte alls på gängstång eller bult genomgående. Dragkrafterna kommer vilja klyva regeln där gängstången går eftersom det blir dragkrafter längs med träets ådring. Limskruvad plyfa är garanterat starkare.
En stor anledning till att plywood är bättre än regel på sidan är att plywooden har träets ådring åt alla håll (fanerlagrena är inbördes vridna). Konstruktionsplyfa P30, 18mm eller mer tror jag på.
Enda svagheten som jag kan se är om du inte får bra anläggning mellan plywooden och reglarna. Den gamla regeln kan mycket väl vara lite skev och då blir det svårt att få plywooden att ligga an. Då tappar du väldigt mycket av styrkan i skarven, så se upp med detta!
En stor anledning till att plywood är bättre än regel på sidan är att plywooden har träets ådring åt alla håll (fanerlagrena är inbördes vridna). Konstruktionsplyfa P30, 18mm eller mer tror jag på.
Enda svagheten som jag kan se är om du inte får bra anläggning mellan plywooden och reglarna. Den gamla regeln kan mycket väl vara lite skev och då blir det svårt att få plywooden att ligga an. Då tappar du väldigt mycket av styrkan i skarven, så se upp med detta!
Jag har byggt betydligt större takstolar än dessa (typ W-stolar) och använt "vanlig" 15mm plywood till alla fogningar. Plywoodbitarna fästes med lim och spikpistol.
Dessa klarade förutom betongpannor även rekordvintern 2010/2011, då låg över en meter snö på taket.
Men visst, better safe than sorry.
Dessa klarade förutom betongpannor även rekordvintern 2010/2011, då låg över en meter snö på taket.
Men visst, better safe than sorry.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto