Anna_H
Anna_H: Det finns inget annat sätt att ta reda på det än att öppna väggen, gör det inifrån KLK där du enkelt kan sätta på en skiva och måla lite om det visar sig dyka upp bärande reglar. Och kolla isåfall upp hur det ser ut i taket i hallen, om det behöver stärkas upp där (se haavards svar)
6 svar · 1,5k läst
·
A
academia: [citat] Ja, äldre eternit innehåller alltid asbest, som utgjorde armeringen i cementen (ca 10% asbest, 90% cement). Patenteringen gällde för just cement med asbest. Om andra tillverkare ville använda varumärket eternit (t ex Lomma), så skedde det såklart på villkor att man armerade cementen på det sättet Eternit som varumärke existerar fortfarande, men asbest används ej längre som
7 svar · 1,8k läst
·
P
Pagno: [citat] Vill nog påstå att du är på helt rätt spår, funktionen var att hålla i 3 punkter, eller att det varit en "skulle" men tagits bort senare.
8 svar · 1,5k läst
·
V
vanpire: Fäst en regel med samma dimension mot lecan (glöm inte tjärpappen) och sen sätter du balkskor i den som du lägger reglarna i. Regeln fäster du med lecaskruv och eventuellt kemankare.
2 svar · 4,6k läst
P
plan-g: Huset är byggt 69 och är ett enplanshus. Kan bifoga en bild på golv o vägg senare.
5 svar · 1,6k läst
N
nombz: [citat] Den har vi redan tänkt på. Kommer sitta en trekantsstav där! Nu har vi dessutom kommit överens om att de stående inte skall gå ända ner till underliggande regeln dvs det blir bättre luftning och så kan vi olja in där. Borde bli bra tycker jag.
3 svar · 2,9k läst
·
Gusten87
Gusten87: Hur har det gått...?
9 svar · 9,5k läst
·
R
robbann: Har också tänkt i dom banorna med ventil, men placering och antal är det största frågetecknet just nu, och om det nuvarande luftflödet kommer bibehållas, eller iallafall inte minskas allt för mycket. Det där med fönster högst upp låter som en bra idé, så kan man skilja mellan natt och dag också ;)
2 svar · 7,3k läst
·
C
corre: Jag vet inte, har ingen erfarenhet av att montera i dyl väggar, endast lite kraftigare :/
7 svar · 5,1k läst
·
M
majkball: Hittade ett företag i Nacka med lagerförda armeringsjärn upp till 25mm. Ingen minsta beställning och de kapar fritt efter ens önskemål. Söderströms Järn http://sjmab.se/
13 svar · 8,2k läst
N
Nightlow: Okej det blir lite svårt för ena sidan där väggen är nu, den väggen ska bort så där kan jag inte ha en pelare. Kan man på nåt sätt bygga om takstolen så jag får högre takhöjd än nu?
6 svar · 5,0k läst
·
L
LAnsgar: Har slängt ut virkesbiten jag hittade dem i, ifall de fortfarande lever får jag hoppas jag hittat allt! :) Tack för den lugnande hjälpen!
9 svar · 8,6k läst
·
Å
Återfall: Så bra! Då kör jag på det. Tack för hjälp!! //A
9 svar · 12,1k läst
·
C
corre: Brukar det inte vara murad med skalblock eller helgjuten i nederdelen? Är så på mina föräldrars suteränghus från -70talet.
1 svar · 1,7k läst
C
corre: Såga ut ett glapp i reglarna, det spelar ingen roll. Sålänge det är mitt i en panelbit så :) Väl listskruv om den finns kort nog, då är det minst huvud :)
4 svar · 12,2k läst
B
Bo Berglund: Fast allting övrigt funkar mot Internet, tex att installera appen så funkar den inte. När man trycker beräkna så kommer det upp en Vänta-skylt som efter ett tag byts mot ett meddelande att det inte gick att koppla upp mot Internet, försök senare. :( Dvs det är en oanvändbar app.
5 svar · 5,4k läst
E
elmont: Och varifrån har du fått att elektriker inte bilar/sågar själv?? Elektriker gör normalt allt "skitjobb" själv (till skillnad från tex rörmockare) dvs bilar och borrar dom hål och "rännor" dom behöver. Men om du gör som tommib skriver och först av allt pratar med elektrikern så spar du säkert både tid och pengar, i alla fall om du ska bila själv.
4 svar · 4,4k läst
B
b8q: [bild] Detta är en "padda", och används vid avvägning av höjder. Man ställer alltså avvägningsstången på den vid alla "mellanlandningar". Ordet kommer främst från engelskans "pad", dvs underlägg.
7 svar · 1,9k läst
·
F
fusion: Hoppas någon förstår :) I samband med dränering skall jag byta ut min gamla entretrapp och bygga en ny med en utökning i form av en liten mini-altan 1,8 x 1,5 m åt ena sidan. Den gamla trappen var infäst i syllen under entredörren. Nu blir det mer tyngd åt ena hållet så jag kan inte fästa in den nya lösningen på samma sätt. Har funderat på bärlina överst i grundmuren, men
0 svar · 961 läst
D09
D09: Jag använde gyproc... Till slut iaf.. Hade en klenare modell tidigare och målarna dömde ut dom så jag fick åka till Beijer och handla nya.. Till hela huset och jobba hela natten.. Men sen blev det bra :) Limmade och skruvade
5 svar · 11,3k läst
M
myrstack: Sätta respektive plint i en ordentlig "blaffa" betong vid placering? Förutsätter att du har justerbara stolpskor alt sätter de i efterhand dock. Vid ordentligt ojämnt underlag som dessutom råkar vara berg tycker jag det är att föredra att använda gjutrör och när man ändå vill borra ner armering i berget kan kan ta allt i en gjutning eter att du fäst armeringen
2 svar · 3,2k läst
C
Christer Bill: hmmm, plåtregel, våtrumsgips och ickeorganisk isolering... verkar vara lösningen när jag googlat runt... Blir lättare med kabeldragning m.m i väggen då... Det är en hel del nätverk och el som ska dras fram... :) Undrar hur många m3 skräp en m2 mexitegel blir... kan bli att hyra en kontainer... Alternativet är att fräsa spår för alla kablar & putsa väggen plan. Frågan är vad som
7 svar · 4,2k läst
·
Thyro89
Thyro89: Tycker du den är fresh och så fortfarande, så varför inte. Den fyller ju trotts allt en funktion. Annars är det bara att leta sig till närmaste byggvaruhandel och köpa på sig en rulle byggplast.Brukar inte kosta så överdrivet mycket med en rulle. Samt att isf införskaffa ny "filt", tror dock det är lättare att få tag på grålumppapp eller undelagsfoam, som har samma verkan mer
5 svar · 2,3k läst
·
R
Roland112: Om man inte vill låsa den till någondera sida kan man ju göra det,
7 svar · 4,5k läst
·
A
AndersS: Det man använde till fönster förr var denna typen av virke och framför allt till den nedre liggande delen i bågen, var mycket beständiga mot röta. Enda nackdelen är när man ska fräsa i materialet att det inte skär riktigt rent och sätter igen fräsen, men det kan man fixa till. Kåda är grunden för allt vi pratar om, dvs tjärved, terpentin, töre/tyre, etc, eller rättare sagt de
4 svar · 1,6k läst
P
Peter_GBG: Efter att ha rivit mer idag blev det tydligt att felet var inbyggt från start. Limmet vid bjälken där största svikten fanns låg fortfarande kvar i en fin sträng några mm tjock. Se bild. [bild] Vidare var "bjälken" som var snittad inte bärande. Lasten för det facket låg på en bjälke i nästa modul. [bild]
1 svar · 2,0k läst
·
holmberg87
holmberg87: Därför bör det sitta läkt längst in mot väggen och du kan mäta dig därifrån. Jag tror inte du behöver skruva i bjälklaget för dom där vikterna:)
8 svar · 6,2k läst
·
E
SBH: vet inte en sida kommer ju ändå alltid vara stängd
3 svar · 1,8k läst
·
B
bryggarebob: Tack för tipset! =) Blir till att borra då. Har kollat närmare nu och kan lugnt konstatera att det inte kan vara bärande då "aluminiumregeln" inte ens går upp till taket utan slutar ett par mm innan, men det lät betryggande att få höra det från en ingenjör. Du har nog helt rätt i att man ej ska lita på mäklare, vi har ju köpt bostadsrätten ganska nyligt och var med i många
6 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.