Efter en liten ombyggnad så har jag skarvat tappvattenrören i golv. (Inte så bra, jag vet. Men alternativet var att riva upp golvet i flera rum eller att dra upp rören och skarva ovan golv vilket inte heller blivit bra.)

Nu tänkte jag bygga en låda med tätt tak/sidor runt skarvarna så att ev. läckage hamnar i krypgrunden och inte i bjälklaget + montera en fuktsensor.

Min tanke var att bygga en plywoodlåda och plasta in med glasfiber och polyester. Men det kanske finns något bättre att plasta in den med? (Glasfiber blir ju ganska stelt, något mera gummiartat kanske vore bättre runt rörgenomföringarna.)

Har gjort liknande lösning och använt gummitätskikt för våtrum som man rollar på, mycket smidigt.

D
Jag vill också fixa en tät botten i ett kopplingsschakt. Tänkt på gummimassa eller plastning. Gummimassan är svindyr (jaja, 300:-) medan lite polyester och glasfiber får man runt hundringen och det har jag ändå användning av till annat. Räcker det med polyster+glasfiber+polyester eller måste man bygga fler lager? Måste det topcoatas? Om man går på gummimassan, tål den att ligga som ytskikt, dvs den förstörs inte av att utsättas för luften? Normalt är den väl ganska inbakad...

Dubbla lager åldersbeständig plast som limmas med silikon funkar säkert också.

D
Men det går ju inte att få tätt mot rör och sådant...

Blir gummitätskiktet tillräckligt tjockt och segt vid fogar och runt rör? När man använder den i våtrum så brukar man ju förstärka tätskiktet där.

Nu behöver ju inte denna konstruktion vara tät som ett våtrum då det endast ska täta vid ett eventuellt läckage på kopplingen, konstruktionen blir hur man än gör det inte godkänd enligt säker vatten

D
carrera86 skrev:
konstruktionen blir hur man än gör det inte godkänd enligt säker vatten
Vadå? Det är klart att det uppfyller kraven på säkert vatten om man har en tät botten som går 5cm upp på kanterna och det dräneras ut till utrymme där ev. vatten upptäcks enkelt.

Jag inbillar mig att man måste använda en kopplingsbox som är godkänd för endamålet

D
Nej, så är det inte. Det skall vara en vattentät botten som går 5cm upp och har dränering ut. Det finns ingen S eller CE-märkning på vattentäta bottnar :wow:

Då ska alltå den vattentäta botten vara utförd som ett våtutrymme då eller?

D
Så länge det uppfyller kravet vattentät botten som går 5cm upp på väggarna och ansluter tätt mot dessa och har dränering ut där det lätt kan upptäckas läckage, så finns det inga andra krav på utförandet.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.