Det skulle vara intressant att se en beräkning på dessa.
Min känsla är att det räcker mer rätt mycket tunnare än 18 på pappret...
Vad som känns bättre för oss amatörer är ju en annan sak ;)

corre skrev:
Det skulle vara intressant att se en beräkning på dessa.
Min känsla är att det räcker mer rätt mycket tunnare än 18 på pappret...
Vad som känns bättre för oss amatörer är ju en annan sak ;)
Det tror jag också, men arbetsinsats och pris skiljer nog väldigt lite på att gå upp till 18 istället för 12 så känns bättre att överdimensionera.

Det är säkert överdimensionerat redan vid 12 mm, men 18 mm eller något på vägen är ju inget som stör heller sen kanske man kan börja fundera. Att ha någon lätt beräkning/skattning i bakhuvudet skadar aldrig, men det är kanske relativt ovanligt. De flesta kollar underligt på en om man ger sig in på såna resonemang hur grovhuggna och enkla de än är, bäst att smyga under radarn där. :)

Tack för alla svar! Alltid skönt att ha lite stöd från BH när man ger sig på såna här okända områden. :) Skulle huset rasa ihop första vintern så hör jag av mig med ersättningskrav till alla som svarat här.... Just kidding!!! :thumbup:

Tror jag kör på 15 mm på båda sidor och en skruv per dm2. Ena änden kommer detta som sagt vara synligt så kanske, kanske jag sätter 12x2 i den änden. Där sitter det för övrigt en fet jämrans limträbalk i vägen också så där är jag inte så orolig att det inte ska hålla...

• Gilla
corre
  • Laddar…
ToRy skrev:
Tack för alla svar! Alltid skönt att ha lite stöd från BH när man ger sig på såna här okända områden. :)
Vi andra tycker ju det är perfekt att testa alla amatörteorier på någonannans hus än sitt eget....

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Se bara till att inte ha en fet fest med 50 pers hoppande till Van Halens Jump uppe på loftet :)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Se bara till att inte ha en fet fest med 50 pers hoppande till Van Halens Jump uppe på loftet :)
Hahaha... ingen större risk, loftet blir väl typ 10 kvadrat med 1.30 i nockhöjd... :D

Då är snarare OneDirection du inte ska hinta grannungarna om ;)

Jag hade kört med 25mm p30 plyfa skruvlimmad på båda sidor med grov skruv. Mina takstolar är byggda med sådan plyfa i toppen och det är beräknat av en konstruktör.

Jag hade dock funderar på att lyfta upp taket istället. Borde man inte kunna såga av de sneda takbjälkarna i linje med den horisontella regeln, skjuta in en stående limträbalk under och sedan stadga hela konstruktionen med skruvlimmad P30 25mm? Då slipper man förlora takhöjd inne. Takstolakonstruktionen skulle då ändras så att den liknar mansardtakstolar.

Redigerat:
corre skrev:
Då är snarare OneDirection du inte ska hinta grannungarna om ;)
Går säker där också, grannarna är Sören, Olle, Siv å Eila. Ingendera vid en ålder där man ens kan stava till One Direction. Däremot ska jag nog hålla käft om Snoddas, Hasse Kvinnaböske och Karl-Gerhards senaste alster. :D

• Gilla
Villa vista och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade dock funderar på att lyfta upp taket istället. '....' Då slipper man förlora takhöjd inne.
Bra tips! Vi har dock redan sänkt golvet så takhöjden är intakt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.