Amandolo
Amandolo: Mineritskiva menade jag förstås! Skrev fel :p
8 svar · 11,9k läst
prototypen
prototypen: Med plåtregel med skum under är det frågan om det behövs så mycket mer om man har presspassning mot taket. Protte
9 svar · 23,7k läst
Snigla
Snigla: Min pappa bodde i en liknande lgh, dvs ett sovrum och ett gemensamt kök/tv rum (litet).. kallades liten tvåa av hyresbolaget. Men vad de egentligen kallas är oväsentligt ju, alla vet vad de letar efter och bryr sig mindre om vad både mäklare och hyresbolag kallar det ju :) Gillar man lgh tar man den (köper den) punkt slut.. Skulle inte tro att den blir värd mer i pengar för man kallar
10 svar · 10,7k läst
·
P
pozz2: Ska göra en silikonform eller rättare sagt flera stycken. Så strukturen fixar ja där. Färgen tar ja me färgpigment. Enda frågan är just materialval. Tittar man på färdiga stenar så är dom gipsbaserade, vilket verkar vettigt. Väger inte så mycket. Det finns speciellt fix för just dekorsten, tror och hoppas att det fungerar, får väl blöta stenarna innan också
7 svar · 1,8k läst
T
Torbjörn Andersson: Förtydligande; Ritningen är egentligen inte färdig, tänkte sätta flera reglar bakom sen. Men tänkte börja med att fästa en i mitten, och sen lägga ut ett snöre och försöka rita. Vet inte annars hur få till en bra kurva som blir jämn.
4 svar · 1,7k läst
·
M
SBH: [citat] ja.det för att man formar till dom oftast. färdiga med rätt klack för dig går ju att beställa men blir dyrare då
11 svar · 8,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Svårt att avgöra på fotot, men ser ut som ngn slags panel - timmer i den dimensionen brukar vara mycket mer sprucket... /K
1 svar · 3,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag skulle testa iaf. Jag har sett en del stödmurar som liksom bara står på underlaget av egen vikt. Då är det bara som en hög med tegel. Det kan vara lätt. Med kameran är en bra idé ändå.
12 svar · 10,2k läst
·
P
Anonymiserad 157694: Källare murad i leca utan puts, kallasfalt 50cm högt längst ner varvet runt, platonmatta mot leca enda ner till betongplattans undre kant med luftspalt inåt, 100mm frigolit och dräneringsgrus till sist. Mekanisk ventilation i utrymmet. 2m under mark och bra dränering. Är detta ett ok sätt att bygga på? Utrymmet skall funka som pannrum/tvättrum och mögel/fuktrisk vill ja ej ha. Kan jag
0 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Staircon http://www.staircon.com/sv/ Jag hittade nog någon skum version på ryska eller så, som flöt omkring på piratbukten. Jag har för mig att något buggade också. ;) Men jag kunde åtminstone rita upp denna enda trapp, för att sen ett tag senare ramla på en blocketannons med en perfekt trapp för mig. :)
15 svar · 10,3k läst
·
B
berne88: [citat] mmm har googlat en stund nu, å det verkar vad det som gäller. kan ju köra med lite mindre vatten, för att får den lite stabbigare, lättar att arbeta med:)
2 svar · 2,1k läst
B
burger: Det skulle vara intressant och se resultatet om du bor kvar i huset?
5 svar · 3,9k läst
·
N
niblom: Jag ser inga problem med att bara ha 200mm isolering mer än att det blir dyrt eller kallt :-) /N
3 svar · 1,6k läst
F
Flizc: tack för alla tips :) nu har jag lite att fundera på, får se om det blir med möbler eller om det blir å bygga väggar :)
9 svar · 5,0k läst
·
Wigert
Wigert: Jag ska göra om badrumstaket för att minska fuktbelastningen på vinden och behöver råd om placering av ångspärren. Här på forumet finns många varianter av hur plasten placerats och jag blir inte klok på vad som är bäst. Fakta: Trähus 2 plan + källare 1944 med ny vindsisolering (ekofiber) ca 30 cm. Delvis ångspärr i taket på övervåningen mot vinden. Mekanisk
0 svar · 2,2k läst
Fernando Torres
Fernando Torres: Alldeles för grov struktur för renoveringstapet. Eller egentligen inte kanske när jag läser runt, men jag har använt easy cover innan på glasfibervägg och då var det enligt mig precis att det inte syntes igenom, detta är ändå lite kraftigare struktur.
5 svar · 5,8k läst
S
Stuff: Tror det varierar beroende på vilken husmodell man har och i vilken del av huset man är. Har du källare? I så fall kan du få ett hum om hur elementen ligger och är skarvade. Vårt hus ser ut ungefär som det på ritningen på denna sida: http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusmontor_244 Där ligger lådorna tvärs över hela vardagsrummet utan någon stöd mitt under. Det finns alltså
5 svar · 8,0k läst
·
T
SBH: menar ni att det målade gröna är samma som impregnerat?
31 svar · 5,7k läst
·
Gusten87
Gusten87: Körde med en Diamantsskiva och lite vatten! Har nästan inte gått en enda flis, är rätt dyra klinkerplattor så vet inte om det har med kvalitén att göra!
13 svar · 2,3k läst
·
Ö
Örby Villastad: Hej! Håller på och tittar på hus i Italien och har hittat ett väldigt charmigt townhouse från 1500-talet i en medeltida by som jag seriöst funderar på. Huset är under renovering och kommer att vid försäljning vara i upprenoverat skick. På några av de relativt nyputsade (men inte ännu målade) väggarna finns märken som i mina ögon tyder på fukt/nedblötning. Hantverkaren som
0 svar · 2,3k läst
·
L
LinusK: Hur långa expanderspik skulle ni rekommendera för att fästa upp 45 regel och hur tätt bör man sätta dem ? Det blir troligtvis 4st 5meters reglar som skall hålla 18st 3,2m 28x70 glespanel. Alternativt 5st 3.2m 45x45 som skall hålla 12st 5m 28x70. Panel som skall fästas i glespanelen kan fästas både längs med eller tvärs över glespanelen. Så jag har inte bestämt vilket alternativ
7 svar · 8,2k läst
T
Torkil: Hej! Är det möjligtvis någon som har något tips/kommentar om detta? Har samma situation själv (fast med 35 graders tak). /Fredrik
2 svar · 10,9k läst
·
Z
Zune01: Har så klart läst trådarna som redan finns, men är ändå lite fundersam och hoppas på några handfasta tips. Vi har ett rum på 4,2 x 4,8m som ska konverteras till biorum. Anledningen till att sänka taket är att få plats med kablar, surroundhögtalare och spottar. Minimisänkningen är egentligen c:a 12 cm för att få plats med högtalarna med det sitter elementrör som förgrenas strax
0 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Jag hade flyttat :D
11 svar · 1,6k läst
B
Bigfoot: Nu är skivan beställd. Som väntat gick det inte att beställa med små vinkelavvikelser. (Minsta snedsågningsmått dom kunde lägga in i sitt program var 55mm tror jag.) Så det fick bli en dm extra på längden så kan jag börja med att göra ett par testkapningar.
3 svar · 2,0k läst
S
Skånepåg: Hej, Jag har länge gått och sett hur dåliga fogarna varit på vår skorsten. Idag klättrade jag upp för att börja rensa ur fogarna för att sen foga dom igen. Då upptäckte jag att det på en del ställen inte bara var fogen som var lös utan även murbruket mellan stenarna och vissa stenar var lite lösa. Min plan nu är att rensa så gott det går där det är löst (kanske in till halva
0 svar · 2,1k läst
B
DIY_freak: Så länge det uppfyller kravet vattentät botten som går 5cm upp på väggarna och ansluter tätt mot dessa och har dränering ut där det lätt kan upptäckas läckage, så finns det inga andra krav på utförandet.
11 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.