1 152 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
H+H multiplattan bärande 100 mm?!
Läste i någon tråd att man inte bör mura 100 mm tjocka bärande väggar högre än 2400 mm för att de då riskerar att bli instabila.
Vi vill ha en del av vår hjärtvägg i vårt hus i lättbetong och jag har siktat in mig på Multiplattan från H+H.. Vi vill ha den i något relativt massivt och obrännbart material för att kunna ställa en Kakelugn direkt mot. Den ska sedan värma väggen och på så sätt sprida lite värme i vårt hus.
Problemet är att vi vill göra den 2800 hög. Fungerar det då med 100 mm blocken eller tycker ni att man måste gå upp till 150 mm för stabiliteten?
Jag har mailat H+H utan att ha fått något svar.
Vi vill ha en del av vår hjärtvägg i vårt hus i lättbetong och jag har siktat in mig på Multiplattan från H+H.. Vi vill ha den i något relativt massivt och obrännbart material för att kunna ställa en Kakelugn direkt mot. Den ska sedan värma väggen och på så sätt sprida lite värme i vårt hus.
Problemet är att vi vill göra den 2800 hög. Fungerar det då med 100 mm blocken eller tycker ni att man måste gå upp till 150 mm för stabiliteten?
Jag har mailat H+H utan att ha fått något svar.
Prisskillnaden spelar ingen roll. Det är väggtjockleken jag vill hålla nere, vi bygger ett litet hus.... Men fem centimeter gör kanske inte så mycket..
Jag får ta och ringa till H+H och höra i morgon.
Tack för era tankar
Jag får ta och ringa till H+H och höra i morgon.
Tack för era tankar
Klicka här för att svara