Jag har ett innertak på första våningen (villa byggd 1998) vars skivor har fasade kanter. Se bifogad bild. Jag vet inte hur dessa tak är byggda och jag skulle behöva hänga upp en projektor på c:a 7kg och projektorduk på c:a 14kg.

Jag har ringt husbyggaren men dom har ingen information och det verkar vara svårt att få tag i någon där som vet något. Jag hoppas att det är någon här som kan hjälpa mig och tala om hur jag hittar en regel som jag kan hänga i?

Efter att ha googlat lite allmänt om innertak så verkar det som att skivorna sitter i tunnare reglar som i sin tur sitter i lite stadigare reglar. Stämmer det? Kan jag hänga upp 7 & 14kg i dessa lättare reglar eller ska jag hitta dom tjockare?

Hjälp! :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har vind ovanför är det en enkel sak att sätta dit en ny regel.
Jag har liknande innertak och satte en ny regel från vinden till att hänga projektorn i.
Prova att knacka och höra om du kan få fram var du kan tänkas ha någon regel i taket , eller om det kan fungera med en regelmätare.
Lycka till.:)
 
  • Gilla
mamma1954
  • Laddar…
Micro skrev:
Om du har vind ovanför är det en enkel sak att sätta dit en ny regel.
Jag har liknande innertak och satte en ny regel från vinden till att hänga projektorn i.
Prova att knacka och höra om du kan få fram var du kan tänkas ha någon regel i taket , eller om det kan fungera med en regelmätare.
Lycka till.:)
Jag har tyvärr ingen vind ovanför. Detta hade såklart underlättat :)
Ovanför är andra våningen.
 
Hur gammalt är huset? Att knacka sig fram brukar ju gå bra om inte en regelsökare hittar. Annars kanske man kan mäta sig fram till vart bjälklaget sitter också.
Men oftast kan du hänga upp väldigt tunga saker på mindre upphängningar än man tror men självklart vill man förankra dom i något kraftigt.
 
Huset är från -98. Hur är taket uppbyggt? Går dom stora reglarna längst kortsidan av gipsskivorna eller går dom längst med långsidan? (Om ni förstår vad jag menar). Under gipset sitter väl mindre reglar och dom är satta i större reglar. Sitter dom mindre på långsidan så korsar kanske dom större, dvs dom sitter parallellt med kortsidan?
 
Redigerat:
Jag gissar att taket är byggt så att du har bärande bjälkar som ligger mellan husets långsidor, sedan är det läkt under dessa åt andra hållet för att skruva skivorna i.
Kan du inte se någonting i kanterna när du inte har taklisten monterad?
 
holmberg87 skrev:
Jag gissar att taket är byggt så att du har bärande bjälkar som ligger mellan husets långsidor, sedan är det läkt under dessa åt andra hållet för att skruva skivorna i.
Kan du inte se någonting i kanterna när du inte har taklisten monterad?
Det är svårt att se något. Men det du säger låter vettigt. Läkt som går längst långsidan på gipset. Och bärande som korsar detta. Tror du dom bärande alltid korsar på gipsets kortsida? Eller har dom satt läkt där också för man skruvar väl takgipset på kortsidan också?
 
Jag är inte snickare men man brukar väl läkta väldigt tätt, cc 30 om jag inte tar fel. Så dom bärande behöver inte nödvändigtvis gå så det passar skivorna. Skulle tro att skivorna är spontade i varandra också?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Därför bör det sitta läkt längst in mot väggen och du kan mäta dig därifrån. Jag tror inte du behöver skruva i bjälklaget för dom där vikterna:)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.