nimhed
nimhed: Ok, toppen!
3 svar · 3,9k läst
M
Mattias_Eson: Ska du bara laga igen hålet så fungerar vanlig grovbetong på säck utmärkt. Stryk på lite primer på den gamla betongen innan så det fäster ordentligt. När betongen torkat såpass så att det knappt blir fotspår i den kan du börja behandla ytan till önskad finish (förmodligen skura och stålglätta den)
1 svar · 1,3k läst
M
Matstj: Det ska vara 1,5 m, avstånd emellan, högst.
1 svar · 5,8k läst
·
S
scim: Nu när jag fått bort putsen så har jag nog det ganska "enkelt", men den där jävla träullitsisoleringen skapade mer problem än jag vågat ana. När jag väl bilat bort allt var underlaget på tok för ojämnt för utsugskåpan till vinkelslipen, och dessutom så gick sista dammsugarpåsen sönder (lysande förberedelse och timing från min sida), så jag fick köra utan vilket gjorde att
16 svar · 25,8k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Briljant, tack för bra tips! Tanken är att vatten ska kunna rakas ned i brunnen om det skulle bli någon form av läcka så den där köksvarianten ser helt strålande ut.
6 svar · 3,5k läst
V
V1K1NG: ok tackar
48 svar · 76,8k läst
·
A
Atom: Det kan hända att vi bygger nytt. För tredje gången. Nu funderar vi på industriteknik. Att det skulle gå fort, billigt och välisolerat. Då tänker vi på färdiga paneller med plåt på båda sidor (korrugerad) och 250-300mm PU emellan. För tillfälle är det bara sektioner med 120 mm som det går att köpa. Grunden vanlig platta. Tak - samma sektioner som till vägg. Hela färdiga
0 svar · 1,2k läst
S
Snoflinga: är inte byggfirman ansvarig för det?
2 svar · 2,2k läst
A
andeol: Tack, jag hittade svart vindpapp på Byggmax så det löste sig.
2 svar · 1,5k läst
·
Ö
Österby: Tack för alla tips, återkommer med slutresultat senare.
5 svar · 4,3k läst
·
K
KumlaEkeby: Går alldeles utmärkt att bygga in :). Bifogar bild på våra inbyggda PAX. [bild]
2 svar · 1,7k läst
·
T
Torbjörn Andersson: Tack Robo, det blev ganska självklart när jag kikade under skivan vad du menade :) Men för historik: skivan var "Normal 13 (Typ A) 1200 x 2500" och har papp under. Jag kör med trälim så ser vi vart vi hamnar ;)
2 svar · 1,8k läst
H
Hoffmeister: [citat] Huset är från tidigt 1900 tal.. men totalrenoverat. Vet inte hur ett tak brukar se ut. Men glesen sitter isf direkt under gipset? Och sedan ångspärr mellan gles och takstol? Ok, så jag bygger långa väggen först, och klär den sidan som den andra väggen kommer i vinkel mot med osb och gips. Sedan bara sätta en regel i yttervägg ock en mot den klädda väggen? Varför inte bygga
8 svar · 11,2k läst
mexitegel
mexitegel: Typen kallas pärlspont, men det finns nog hur många olika modeller av den som helst tyvärr.
1 svar · 1,7k läst
·
pelpet
pelpet: Sätt justerbara fötter på möblerna och lägg ut en fluffig och go matta som andas på golvet. Klart! [bild]
2 svar · 3,1k läst
·
T
Thomas Morberg: Jag har haft en konstruktör på plats och svaret via ett skriftligt utlåtande var att väggen inte var bärande.
15 svar · 3,0k läst
·
A
SBH: https://www.google.se/search?q=fusktegel&rls=com.microsoft:sv:%7Breferrer:source%3F%7D&rlz=1I7LENP_svSE546&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI59eh18n3yAIVgo8sCh1nTwoj&biw=1600&bih=837 har du tur kan det vara sånt här. tegel väger mycket och den punktlasten kan förstöra mycket
5 svar · 2,3k läst
D09
D09: [citat] Öva med papper och klipp, vik klistra Sen så är det väl "bara" att vika ihop plåten och täta skarven :wow: Sen när man tröttnat, är deprimerad och helt tokig så ringer man en plåtis
6 svar · 3,4k läst
A
AndersS: Lägg in en bild på hur det ser. I de flesta öppna spisar som får en kassett brukar redan vara ganska så svarta.
3 svar · 1,0k läst
·
J
Jonbeee: Hej. Har installerat integrerad kyl och frys, med överskåp ovanför. Problemet är att det är inte mycket plats kvar ovanför så jag behöver ett extra lågt ventilgaller som får plats i passbiten. De flesta galler jag har hittat är antingen 60 eller 80 mm höga men jag skulle behöva någon på max 40 mm. Har sökt med ljus och lykta utan framgång. Någon som vet vart dom säljer sådana?
0 svar · 1,0k läst
D09
D09: Ser nästan ut som en plugg som man trycker i dörrkarmar för att dölja hålen Ta loss med kniv/ mejsel?
4 svar · 2,2k läst
·
P
ph123: Om det är en vanlig plåtsyll som är gjord av ganska tunn plåt funkar vanliga gipsskruv eller liknande att fästa reglar med. Brukar gå att skruva igenom skenan utan att förborra. En syllpapp eller liknande som du nämner är nog ingen nackdel heller.
1 svar · 4,1k läst
D
Daniel Padde Lindstedt: Stort tack för alla tips och funderingar!! Exakt detta jag behövde höra! :) Blir nog till att använda b-bruk då. Kommer ändå måla väggen vit med silikat efter så gör inget om man får det klassiska rutmönstret i pusten! :) Förvattnar man lecablocken innan man lägger på putsen?
7 svar · 7,9k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: samma problem är ju med gips golvsocklar mm om du är orolig be plattsättaren montera tätremsa i golv/vägg vinkeln i hallen oxå så sover du nog gott sen mvh Andreas
5 svar · 4,4k läst
U
Ulf1: Man måste verkligen vara noggrann om det ska funka som tänkt. Utdrag från SP: "Det är av mycket stor vikt att alla anslutningar mellan skiljekonstruktioner görs absolut täta. En springa som är en millimeter bred kan släppa igenom så mycket ljud att den lägenhetsskiljande konstruktionen tappar större delen av sin ljudisolerande förmåga" Att bygga en enkelgipsad vägg utan springor är
31 svar · 5,6k läst
mexitegel
mexitegel: Sicken smart pryl, detta ska jag använda när jag ska sätta upp ett kompletterande frånluftsdon i köket :D
4 svar · 1,3k läst
J
jansundin: Ja, dels där men komposittrallen är ju ett högst rörligt material så det kommer alltid att vara ett par mm mellanrum mellan brädorna också. Det kanske är en bättre lösning att lägga in ett vanligt golv istället?
2 svar · 1,8k läst
D
danpih: Tack för tipset! "We do not use paint only special pigments. Our tiles are moisture resistant as any concrete. Please remember that we have in our offer also gypsum (plaster) tiles. They are not water resistant." Fick svar på mail från tillverkaren, det verkar som att lättbetong alltså är bättre att sätta än kakel i en källare, då det andas genom hela plattan.
5 svar · 3,0k läst
Anna_H
Anna_H: Det finns inget annat sätt att ta reda på det än att öppna väggen, gör det inifrån KLK där du enkelt kan sätta på en skiva och måla lite om det visar sig dyka upp bärande reglar. Och kolla isåfall upp hur det ser ut i taket i hallen, om det behöver stärkas upp där (se haavards svar)
6 svar · 1,5k läst
·
A
academia: [citat] Ja, äldre eternit innehåller alltid asbest, som utgjorde armeringen i cementen (ca 10% asbest, 90% cement). Patenteringen gällde för just cement med asbest. Om andra tillverkare ville använda varumärket eternit (t ex Lomma), så skedde det såklart på villkor att man armerade cementen på det sättet Eternit som varumärke existerar fortfarande, men asbest används ej längre som
7 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.