Jag håller på och ta bort golv för att lägga nytt. Det här är ett hus som ligger på en betongplatta. Nu när jag tagit bort det gamla golvet så ser jag att det mot betongen ligger filttyg med plast ovanpå. Ovanpå plasten ligger det ännu mer filttyg. Filttyget verkar vara limmat på plasten på båda sidor. Och runtomkring kanterna sitter det uppochnervänd småspik.
Hur går jag vidare? Själv hade jag ursprungligen tänkt att endast ha grålumpapp under det nya parkettgolvet, direkt mot betongplattan. Men kanske har jag missat något? Bör jag behålla filt/plast/filt och vad är egentligen syftet med småspiken?
Värt att nämna är också att det tidigare golvet har sviktat en del....
Bifogar bild. Där jag har fingret ser man filten på andra sidan av plasten.
Hur går jag vidare? Själv hade jag ursprungligen tänkt att endast ha grålumpapp under det nya parkettgolvet, direkt mot betongplattan. Men kanske har jag missat något? Bör jag behålla filt/plast/filt och vad är egentligen syftet med småspiken?
Värt att nämna är också att det tidigare golvet har sviktat en del....
Bifogar bild. Där jag har fingret ser man filten på andra sidan av plasten.
Anledning till varför man har lagt filt och plast är av den enkla anledningen att plasten stänger ute eventuell fukt ifrån plattan och filten har en ljud dämpande effekt.
Du kan göra lite som du vill i detta läget. Allt handlar om hur komfortabelt du vill ha det, jag brukar lägga lite byggplast i botten om det är i direkt anslutning till plattan, och ovanpå det filt, foam eller dylikt.
Du kan göra lite som du vill i detta läget. Allt handlar om hur komfortabelt du vill ha det, jag brukar lägga lite byggplast i botten om det är i direkt anslutning till plattan, och ovanpå det filt, foam eller dylikt.
Aha. Lättast är ju att låta det ligga kvar. Jag tycker dock att det gamla golvet var ganska mjukt att gå på. Men det gamla golvet var ganska tunn ekparkett. Det nya golvet är också ekparkett, men tjockare. Kan man hoppas på att golvet blir mer stumt då?
Har du någon aning om spikarna?
Har du någon aning om spikarna?
Det har legat en bättre, vävd heltäckningsmatta på det där golvet. Spikarna, som sitter i lister längs rummets väggar, har haft till syfte att hålla fast mattan där den skall vara. Billiga heltäckningsmattor limmade man mot golvet, men de vävda spände man upp med de här spiklistterna.
Tycker du den är fresh och så fortfarande, så varför inte. Den fyller ju trotts allt en funktion.
Annars är det bara att leta sig till närmaste byggvaruhandel och köpa på sig en rulle byggplast.Brukar inte kosta så överdrivet mycket med en rulle. Samt att isf införskaffa ny "filt", tror dock det är lättare att få tag på grålumppapp eller undelagsfoam, som har samma verkan mer eller mindre.
Plasten fungerar som fuktspärr och filten fungerar som ljuddämpning. Jag tycker att foamen är lite bättre, då den även han en bättre isolerande förmåga, jämfört mer pappen/filten.
Annars är det bara att leta sig till närmaste byggvaruhandel och köpa på sig en rulle byggplast.Brukar inte kosta så överdrivet mycket med en rulle. Samt att isf införskaffa ny "filt", tror dock det är lättare att få tag på grålumppapp eller undelagsfoam, som har samma verkan mer eller mindre.
Plasten fungerar som fuktspärr och filten fungerar som ljuddämpning. Jag tycker att foamen är lite bättre, då den även han en bättre isolerande förmåga, jämfört mer pappen/filten.
Klicka här för att svara