Ska gjuta plintar på berg och vill förankra plintformen i berget. Tänkte något enklare vinkeljärn och att skruva /fästa i berget.

Vad heter skruven, spikdubb?, jag är ute efter och hur gör man?

//Anders

Typ så här: Fast fästa plinten så:

plint.jpg

Är det inte enklare att gjuta en liten sats i botten av formen först så slipper du borra och krångla med järn etc?

• Gilla
Återfall
  • Laddar…
Jo, det kanske är enklare? Men finns inte risk att det blir ett "brott" där man fortsätter sen med gjutningen?
Har aldrig gjort detta förut men tänkte att det var skönt att få allt i våg och sedan fixera formen mot berget

Bara att armera och sen gjuta en bottensats som håller fast det. Inga problem med att det kommer en knäckas.

Annars kan du fogskumma fast formen mot berget, då sitter det fast uta h-vete

• Gilla
Återfall
  • Laddar…
Nej, det behöver du inte oroa dig för. Du har väl också armering nerborrat i berget?

• Gilla
Återfall
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nej, det behöver du inte oroa dig för. Du har väl också armering nerborrat i berget?
Skönt! Ja 3 st järn 16mm per plint. Plintarna är 200X200 med en spets. Blev också lite orolig att jag borrat hålen för tätt och centrerat
Får väl tilltaget täckskick till vissa hörn. Kommer det funka, eller ska jag dra i något extra hål tycker ni?

FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där blir säkert bra, armeringsjärnen ska inte finnas för nära ytan på betongen heller. Risk att den blir utsatt för fukt och börjar rosta med spräckt betong som följd.

• Gilla
Återfall
  • Laddar…
Så bra! Då kör jag på det. Tack för hjälp!!
//A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.