Jag vill köpa kraftigare armeringsjärn typ 20 mm och uppåt 30 - 40 går också bra.
Vi skall bygga en pergola av detta.
Jag har varit runt och kollat men det verkar svårt att få tag på kraftigare och till rimligt pris.
Det jag behöver är 6 st 3 meter långa och som sagt 20 mm eller uppåt.

//Mikael

Hej

Åk till närmsta bro eller tunnelbygge å be snällt. Ta med tårta...

mvh Wasa

Har du någon aning om vad en sådan stång väger, och någon kanske höftar till med 10 kr kilot.
Jag var precis ut och provlyfte en 25 mm stålaxel.

Kan du inte tänka dig ett svetsat stålrör, om du tinner tvättar det så är det rostbrunt till nästa år. Och det väger en bråkdel och "går få tag på"

Protte

Skrotfirma skulle jag kolla hos. Men håller med prototypen, det där blir ju tungt som fan, å det räcker med 10 mm för att det ska hålla livet ut.

Man kan ju bli skadeståndsskyldig om något sådant drösar i huvet på någon.
Det som finns på skrotfirmorna är ofta så krokigt och vint att det inte går få rätsida påt.

Protte

Tanken var ju att det skulle vara rostigt direkt...
De är bara stolparna som jag vill ha i kraftig armering.
Själva ramen tänkte jag göra av 12 mm armeringsjärn.
//Mikael

Helt rengjort stål rostar (tyvärr) alldeles för fort och du kan snabba på det hela med lite saltvatten och svettiga fingeravtryck. Rostar gör det, var så säker.

Protte

Mikael_L
Jag håller med, köp rör istället på en firma som säljer handelsstål.
Sen bockar du armeringsjärnen som ska vara "tak" och sticker ner ändarna på dessa i rören.
Väljer du rätt dimensioner så kan du säkert få in 3 armeringsjärn i varje rörände, vilket ger en trevlig möjlighet att snabbt och enkelt bygga ett fackverk.

Jag är tacksam för era idéer, men tyvärr så är det inte jag som bestämmer hur pergolan skall se ut.
Hon har sett den gjord i bara armeringsjärn på villamässan och då skall den vara i armeringsjärn...

Då är det hon som får vara med och lyfta också, enda skillnaden är att armering egentligen är kamjärn, i valsningen blir det rillor både på längden och tvären men försök bortse från det.

Försök hitta någon som misskött förvaringen av rör så de rostat.

Protte

Hej,

Jag hittade 20mm armering på www.armeringdirekt.se
Kolla med dem, de har fast frakt på 799kr.

mvh
Tasso

Behöver armeringsstål i dimensionen 28-30 mm, har insett att det inte är det lättaste att få tag på.

Behöver enbart ca. 2-3 längder á 120 cm. Men kan givetvis köpa en fullängd och kapa själv.

Vikten uppskattar jag till 5kg/m, så ~30kg på en fullängd vilket är helt hanterbart... men var får jag tag på det i Stockholmsområdet?

Bromma Stål brommastal.se kanske
Bor du i söder så kanske Bygma Tegelförsäljning i Högdalen industriområde kan fixa det.

Hittade ett företag i Nacka med lagerförda armeringsjärn upp till 25mm. Ingen minsta beställning och de kapar fritt efter ens önskemål.

Söderströms Järn http://sjmab.se/

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.