Tänkte sätta en sektion med panel i vår lägenhet.
Bara 2m på mitten av väggen så inte hela väggens längd.
Panelen blir tvärgående.

Det är betongvägg så lösningen att fästa varje planka i väggen strök jag ganska direkt.
Jag tänkte slänga upp 3st 45x45 reglar som jag sedan skruvar fast panelen i.

Jag vet att panelen kommer sticka ut en bit men tror det blir snyggt, skall vara bakom vår säng.
Tror ni 3 reglar räcker? CC 100cm alltså.
Tips på annat virke än 45x45 om man inte vill att väggen ska gå ut lika mycket?

Övriga tankar, är planen en dum ide?

28x70 funkar bra annars till ditt ändamål.

Med vänlig hälsning, fremax

3st räcker mer än väl.
Om det är risk för att man når panelen under rörelse så kan man använda lite isolering bakom, så minskas burkigheten och trummeffekten. Den kan bli rätt irriterande.

Spika med dyckert, 1.6mm i noten, och ev limma. Glöm inte att måla i förväg så att torrspringor inte syns onödigt mycket.

Tack för svar, tror jag har lite isolering över som jag slänger upp. Lika bra som du säger.
28x70 låter bra, kör på det.

Hade tänkt skruva fast panelen, iaf plankorna längst ner så man lätt får bort dom.
Detta då vi kanske vill byta golvet framöver(borde man väl göra först men nu blir det inte så :P)

Funderar även på att dra ett VP-rör på baksidan genom reglarna.
tips på bra sätt att göra det genom en 28mm regel? Den är ju rätt tunn.
Ska jag bara göra ett glapp där jag kan lägga VP? Alltså inte köra regeln från golv till tak utan lämna ett litet hål i mitten där vp kan ligga? För jag vill komma ut med VP på någon av sidorna

Såga ut ett glapp i reglarna, det spelar ingen roll. Sålänge det är mitt i en panelbit så :)

Väl listskruv om den finns kort nog, då är det minst huvud :)

• Gilla
besttools
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.