Vi har tidigare haft ett jordgolv i en av ladorna men ska nu gjuta en ”platta” för enklare hantering av våra vedhäckar. Vi skulle vilja ta bort eller kapa golvbjälken som syns på bilden (röd pil) så man kan komma igenom med en pallyft. Är detta överhuvudtaget möjligt eller har den en alltför stor bärande funktion? Jag tänker att om man sågar upp ett hål i mitten att det finns risk för väggarna att ”vandra utåt”? Hur ska man bära sig åt? Slå in gängstavar i golvbjälken och gjuta fast i golvet? Jag har bifogat några bilder som visar hur det ser ut i den delen av ladan. Där är redan ett befintligt gjutet golv i halva utrymmet, vi ska gjuta där den vita markduken är. 12182252_10156269081380599_1732040906_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12188346_10156269081185599_1854736928_n.jpg
Skapa konto

12180223_10156269081180599_272925323_n.jpg
Skapa konto

Såhär ser det ut på sidan om golvbjälken

12200978_10156269081525599_62649966_n.jpg
Skapa konto

• 12188636_10156269081105599_1509892365_n.jpg
    Skapa konto
Jag tror du har rätt i att bjälken håller "ihop" väggarna.
Men det behöver ju inte vara en bjälke/stock samma funktion kunde du kanske få av en wire mellan väggarna.

/ATW

den är monterad för att hålla ihop väggarna. kan ersättas på massa olika sätt. Tex. fäst väggen i betongplattan ni ska gjuta istället.

ArneTW skrev:
Jag tror du har rätt i att bjälken håller "ihop" väggarna.
Men det behöver ju inte vara en bjälke/stock samma funktion kunde du kanske få av en wire mellan väggarna.

/ATW

Det är en bra ide. Har du någon idé om hur man skulle kunna fästa den? Om du tittar på bild 1 och 2 så är det en balk ett par meter upp som redan är avsågad, så konstruktionen är ju redan försvagad.

daugaard skrev:
den är monterad för att hålla ihop väggarna. kan ersättas på massa olika sätt. Tex. fäst väggen i betongplattan ni ska gjuta istället.

Hur menar du då att man skulle kunna göra?

D
Du måste väl inte ha bort absolut hela bjälken? Det räcker väl med att det mesta försvinner? Kan du inte sätta några ordentliga järn i bjälken så att järnen fastnar i gjutningen du gör sedan? Det borde väl hindra konstruktionen från att kalva ut när du sedan kapar bjälken (och bara lämnar kvar stumparna med järnen).

DIY_freak skrev:
Du måste väl inte ha bort absolut hela bjälken? Det räcker väl med att det mesta försvinner? Kan du inte sätta några ordentliga järn i bjälken så att järnen fastnar i gjutningen du gör sedan? Det borde väl hindra konstruktionen från att kalva ut när du sedan kapar bjälken (och bara lämnar kvar stumparna med järnen).
Nej, hela måste inte bort. Det räcker eg. att jag kommer igenom med en pallyft. Jag har varit inne på att göra det du skrev. Tror du att man även skulle behöva slå in några järn i syllarna och gjuta fast?

olgapersson skrev:
Hur menar du då att man skulle kunna göra?
kanske missförstod? om du ska gjuta en platta hela ytan innanför stocken, så kan den ersättas med ett par kraftiga vinkeljärn som bultas i betongen och i stockens fäste i väggen, då håller betongen fast väggarna! (eller bara vrida på beslaget som syns i bild 3 under brandsläckaren o bulta det i betongplattan)

olgapersson skrev:
Om du tittar på bild 1 och 2 så är det en balk ett par meter upp som redan är avsågad, så konstruktionen är ju redan försvagad.
har den balken verkligen gått hela vägen mellan väggarna? eller var den så kort redan från början bara för att staga takfot/vägg?

Redigerat:
daugaard skrev:
kanske missförstod? om du ska gjuta en platta hela ytan innanför stocken, så kan den ersättas med ett par kraftiga vinkeljärn som bultas i betongen och i stockens fäste i väggen, då håller betongen fast väggarna! (eller bara vrida på beslaget som syns i bild 3 under brandsläckaren o bulta det i betongplattan)

har den balken verkligen gått hela vägen mellan väggarna? eller var den så kort redan från början bara för att staga takfot/vägg?
Vill nog påstå att du är på helt rätt spår, funktionen var att hålla i 3 punkter, eller att det varit en "skulle" men tagits bort senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.