Jag har haft några reglar liggandes i garaget några månader. Skulle använda dessa idag och ser då följande hål:

IMG_1229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet vad detta är?
Behöver jag vara orolig för att jag fått in något obra i garaget och ev i övriga huset?

j.f.s
Googlar man så ser det ut som hål gjorda av husbock. Jag är dock ingen expert så kan så klart vara helt fel.

Edit: skulle kunna vara denna http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-virke1/Praktbaggar/

Redigerat:
Kan också vara Hästmyra eller Strimlig trädgnagare.
Kolla noga annat virke i närheten och kontakta helst Anticimex, så de kan konstatera att det inte är större skada på själva huset.

Fanns det inga hål tidigare, för det ser ut som de har hyvlats efter att hålen har blivit till.
Och vad jag kan se verkar de finns i anslutning till att det är blåträ.
Var har du köpt virket?

Andersson: jag har inte sett dem tidigare, men jag håller med dig om att det ser ut att ha varit innan virket hyvlades. Frågan kanske borde förtydligas till : Finns det risk att djuren ligger kvar i träet efter att de slutat äta av det?

Lite osäker på var just detta virket köptes, har ett par olika ställen jag brukar handla på, så vill inte chansa ifall det är fel..

Det kan mycket väl finnas larver inne i virket. Det är ju ändå förstört så kapa och klyv lite bitar så får du svaret på om larverna finns kvar.
Blåträ och skadat virke ska sorteras bort redan vid sågverk/hyvleri så min fundering var om det var köpt privat av någon mindre hemmasågare som inte varit så noggrann.

Det där ser ut skador efter blåhjon. Virket är troligen sågat av torrgran....
Insekterna lever knappast längre

Det kommer från en av de större kedjorna i landet, så det är ingen hemmakapare som snålat.
Snarare dålig kontroll på storveket skulle jag tro :)

Jag har inte hittat några insekter, så känner mig lugn. Men självklart använder jag inte de bitarna som ser minsta påverkade ut..

Blåhjon har jag haft hemma men bara i kluven torrved för eldning. Du kan utan problem höra larvernas gnagande.
Kapa upp på några ställen för att se om det finns larver, annars så kläcks de på våran och blir blåsvarta skalbaggar.
I min kluvna ved tog det två säsonger innan de försvann.

Har slängt ut virkesbiten jag hittade dem i, ifall de fortfarande lever får jag hoppas jag hittat allt! :)

Tack för den lugnande hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.