Hej! Jag är ny här på forumet och köpt ett hus där jag och min sambo tänkt renovera lite på övervåningen nu i vinter.

Vi funderar lite på hur vi ska göra i rummet vi tänkt använda som sovrum, lite olika ideer har vi bland annat att riva väggen till en klädkammare och på så vis göra rummet större men då är frågan är väggen bärande?

vad tror ni är väggen som är inringad bärande eller inte?
det blå sträcket är en vägg som vi tänkt sätta upp issåfall så hela väggen rivs inte.

Huset är byggt av timmer år 1920. Även väggen vi tänkt riva är timmer

2015-10-11 18.04.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-10-11 17.51.09.jpg
Skapa konto

2015-10-11 17.51.09.jpg
Skapa konto

• 2015-10-11 17.50.54.jpg
    Skapa konto
mer info behövs, ser inget inringat, hänvisning till det rum vi tänkt att göra till sovrum kräver att jag ska kunna läsa dina tankar. övervåning? ser källare och bottenvåning. finns det en övervåning också?

:confused:

Ojdå de va riktigt dåligt av mig att jag inte kollade nogrannare vilka bilder som jag la upp!!

Här kommer rätta bilderna övervåningen första bilden där vi tänkt ha sovrummet, den inringade väggen är den vi vill riva inte nödändigtvis hela, kan räcka fram till det blå sträcket
2015-10-11 17.51.15.jpg
Skapa konto

2015-10-11 17.51.09.jpg
Skapa konto

2015-10-11 18.04.10.jpg
Skapa konto

någon som har nån tanke?
jag har försökt läsa mig fram och det låter som att alla timmrade väggar i ett timmerhus är bärande/en del av konstruktionen.
Är det en byggingengör som man ska prata med?

Jag gissar att den inte är bärande. Det är väl en vägg mellan rum och kattvind?
Svårt att veta utan varken fasadritningar eller foto på väggen.
Om den var bärande borde den ju fortsatt genom hallen. (Men den kan ju ha blivit okynnesriven tidigare.)

Väggen är beklädd på båda sidor med skivor, sidan mot rummet är tapetserad så vill inte riva den om det visar sig att vi inte kan riva väggen.

Fasaden är tilläggsissolerad och brädfasad så man ser inte hur det ser ut där heller och jag har ingen fasadritning tyvärr

Det finns inget annat sätt att ta reda på det än att öppna väggen, gör det inifrån KLK där du enkelt kan sätta på en skiva och måla lite om det visar sig dyka upp bärande reglar. Och kolla isåfall upp hur det ser ut i taket i hallen, om det behöver stärkas upp där (se haavards svar)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.