Tjena.

Jag har missat detta under åren jag bott i huset men den senaste tiden, läs månaderna, har ja börjat oroa mig lite för den en spricka i en yttervägg i källaren. Var nere och bankade på det lite idag och får loss hela fogen mellan stenarna. Huset är från -52 så jag anar inte vad det är för material det är murat med, det är tjock i vart fall. Det ser ut som om det har varit lappad tidigare då längden på spricka är mörkare än resten av väggen.

Vad gör jag åt detta?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Ingen?

Bilderna syns inte för mig

Inte? Dom syns för mig, men det är iof jag som lagt in dom.

Nu?

image.jpg
Skapa konto

På andra sidan av väggen, vad är det där? trappa? jord/mark? nått annat?

Har inte mätt exakt men källartrappans utsida, innerhörn är där. Annars är det inget mer än jord och grus på det. Det är ena ytterhörnet på huset.

Hur är det med dränering? Ser ju ut att va ganska fuktbelastat och högt marktryck där.

Dräneringen är inget som jag gjort något åt mer än att all växtlighet är borta och ersatt av några dm makadam istället. Bor uppe på en kulle och har aldrig riktigt sätt behovet av att dränera om då det inte syns nånstans. Jag vet inte hur länge det sett ut sådär, men det har varit ett tag. Det stod en stor jäkla oljetank där tills för några år sen då jag bytte panna.

Grävde ute nu och det är precis i innerhörnet på källartrappan. Det är även sprucket utvändigt. Det stora hålet där inne e precis i hörnet där ute.

Vad gör jag åt det här nu då?

image.jpg
Skapa konto

Kan va tyngden från trappan som trycker på.

Efter 60 år? Iof så blir det väl sättningar i allt så småningom men ändå.

Behöver jag/vad gör jag åt det?

Nu har jag knackat bort allt på insidan som vart löst. Det är lagat nångång tidigare med helt fel bruk. Är något mörkt stenhårt, så jag förstår varför det spruckit. Frågan är väl mest om det var länge sen, vilket jag iof antar för jag har inte lagat det och när jag flyttade in stod där en stor oljetank.

Frågan är ju om det är en avstannad spricka eller pågående?

Ja du, skitbra fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.