10 460 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Rädd att göra stora hål i taket då jag ska sätta upp en lampa! Hjälp tack :)
Hej,
Jag bor i lägenhet och ska sätta upp en krok i taket för att hänga upp en lampa. Lampan är inte speciellt tung men när jag tidigare bara skulle borra ett litet hål för en skruv till en brandvarnare behövde jag knappt sätta på borren också var jag igenom taket... Så har jag sett att den förre ägaren har gjort ganska stora hål i talet när de försökt sätta upp något och är därför nervös för att de hela ska gå åt pipan.
Är osäker på vad det är för material i taket men jag bor i ett 30-tals hus...
Skulle vara jättetacksam för svar!
God fortsättning allesammans
Jag bor i lägenhet och ska sätta upp en krok i taket för att hänga upp en lampa. Lampan är inte speciellt tung men när jag tidigare bara skulle borra ett litet hål för en skruv till en brandvarnare behövde jag knappt sätta på borren också var jag igenom taket... Så har jag sett att den förre ägaren har gjort ganska stora hål i talet när de försökt sätta upp något och är därför nervös för att de hela ska gå åt pipan.
Är osäker på vad det är för material i taket men jag bor i ett 30-tals hus...
Skulle vara jättetacksam för svar!
God fortsättning allesammans
Mest troligt är väl att det är putsade innertak med tanke på din beskrivning. Alternativet är ju att det skulle vara nedgipsat, men detta är ju inte från byggåret i så fall. Är det putsat är det troligtvis trä ovanför som du kan skruva i. Du behöver ha en lite längre krok så du kommer igenom puts och halm. Minst 60 mm lång gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser hålen ut som finns sedan förut, ser ju inte så snyggt ut tyvärr!
Det ser ut som ett vävspänt tak målat med limfärg, vilket går att laga.
Jag tror inte det är vävspänt, ser ut som putskanter. Kan vara att det är puts som hänger i vassmatta eller liknande. Enklast är nog om du kan lysa in i hålet för att se hur det ser ut.
Är det puts på trä är långa skruv genom putsen upp i trä bäst. Eftersom du har ett hål är det ju lätt att lista ut material och tjocklek, alltid ngt att ha det till
Är det puts på trä är långa skruv genom putsen upp i trä bäst. Eftersom du har ett hål är det ju lätt att lista ut material och tjocklek, alltid ngt att ha det till
Ja, det ser ut som puts, då är det säkert trä ovanför, dock är det ofta någon centimeters mellanrum mellan brädorna, så det gäller att träffa rätt. Hittar man ingen planka så får man prova några cm åt sidan.
De gamla hålen kan man spackla igen.
Men ja, när man borrar så lossnar det gärna mer puts än bara där man borrar. Dock behöver man ofta inte borra igenom putsen, utan den är så pass lös att man bara kan dra skruven rakt igenom, gängan tar inte i putsen, så man får trycka och vrida så går den igenom, tryck till det tar stopp, då har du träffat trä och kan börja skruva. Går skruven hela vägen in utan att ta stopp, hamnade du mellan två brädor och får försöka några cm åt sidan.
De gamla hålen kan man spackla igen.
Men ja, när man borrar så lossnar det gärna mer puts än bara där man borrar. Dock behöver man ofta inte borra igenom putsen, utan den är så pass lös att man bara kan dra skruven rakt igenom, gängan tar inte i putsen, så man får trycka och vrida så går den igenom, tryck till det tar stopp, då har du träffat trä och kan börja skruva. Går skruven hela vägen in utan att ta stopp, hamnade du mellan två brädor och får försöka några cm åt sidan.
Klicka här för att svara