PeterStrandberg
PeterStrandberg: Det är ju ingenting som ska stå på de gamla vridna åsarna. Det nya golvet läggs ju på de 145x45 du skruvar fast på sidan av de gamla, med högsta punkten på de gamla som lägsta punkt på det nya regelverket
15 svar · 20,4k läst
·
M
Makusi: Hej! Har tänkt att sätta panelskivor (stående panel) i hall. Idag är det gipsskivor som är tapetserade, och gipsskivorna är (troligtvis) monterade på stålregel bakom. Eftersom det antagligen är svårt att hitta träreglar bakom att få spik att dra i - så funderar vi helt enkelt på att limma upp panelskivorna direkt på väggen. Panelskivorna (MDF-skivor) finns tydligen i antingen 6 mm
0 svar · 2,0k läst
T
Tunggung: Okej! Tack för svaren! Nej det är väl knappast troligt att tjuven gör sig det besväret :) men då vet jag ändå vad det kallas och är för nåt iaf! :) Mvh
3 svar · 2,8k läst
·
T
tet: Genom att söka på bokskruv och chicagoskruv kunde jag hitta det jag sökte, men tyvärr inte med rätt diamenter. Får kika på ebay eller liknande istället.
3 svar · 6,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Det där är ingen fara, bara den är torr innan du bygger in den.
2 svar · 1,4k läst
·
P
peter_sweden: [citat] Bra ide! Borde funka.
3 svar · 1,6k läst
·
E
elinw: Tack för tipsen! Det stämmer att trappsteget är blött på bilden men det berodde på smältande snö. Tror inte att trappan brukar se blöt ut om det inte droppar något på den. Tror att jag kommer göra som Snigla och anders07 säger och putsa igen skadan, skrapa bort all färg på den väggen och måla med silikat. Tråkigt jobb men jag gör det hellre ordentligt en gång. Som tur är så
14 svar · 11,7k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Jo att blöta föreslogs i anvisningen för husfix (för "sugande material" vilket jag antog gäller blåbetong).
4 svar · 6,4k läst
U
uffe68: Jag vill glasa in uterummet som syns i bilden. Det är ett fritidshus som ligger i Norrtälje, så jag måste ta hänsyn till att det kan komma en del snö på vintern. Uteplatsen mäter 4.6m x 1.9, bilden är tagen från kortsidan. Min fundering gäller långsidan av uterummet. Helst skulle jag vilja ha ett helt glasparti av 4 skjutdörrar, men utan mitt-stolpe som stöttar. I nuläget står en
0 svar · 1,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Kanske om den ena tråden viras runt den andra 360 grader vid varje korsning.
3 svar · 1,8k läst
C
_carlss0n_: Tack för snabba svar :thumbup:
5 svar · 3,2k läst
·
M
Makusi: Har ett 1 1/2 plans hus byggt 1990 där innerväggar till större del består av gipsskivor som sitter på stålreglar. På övervåningen har vi problem när vi rör oss på golvet så får vi ett "missljud" som låter som ett gnällande/gnirkande ljud som uppkommer längs ena väggen. I samband när vi flyttade in i huset så la vi parkettgolv (klick-golv) som troligtvis rör sig något när
0 svar · 1,0k läst
T
Tacobob: Hej! Har en dörr som behöver tätas då det är väldigt lyhört. I ovankant är det ett glapp på 2cm. På sidorna och i underkant sluter den helt tätt. Förslag på lösning till detta? Min första tanke var att bygga ner 16mm för att sedan fästa en tätningslist, men du uppkommer nästa bekymmer. Vad är lämpligt att bygga ned med?
0 svar · 736 läst
S
snowjim: Köpte denna : http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Arbetslampa/LED-stralkastare-2000036626/ med 1600 lm, borde ge tillräkligt och hyfsat lätt att placera hoppas jag. Det jag inte gillar är att man så gott som aldrig kan byta lampa i dessa LED belysningar och i detta fallet anger man inte hur länge de håller, kan det vara 500 timmar eller 30 000 timmar? Annars tror jag också
3 svar · 4,4k läst
·
C
Craftboy: Jag köpte en regelsökare på Jula. Det var ett glapp mellan nya innertaket och det gamla så det var inte toklätt att hitta regeln, men efter en provborrning så hittade jag av en regel. Hängde upp en 15 kilos hantel i kroken i två dagar och det höll, så förhoppningsvis kommer kristallkronan också sitta kvar.
8 svar · 11,2k läst
Demmpa
Demmpa: Om du river den gamla gipsen så kan du lägga i lite isolering i väggen som ljuddämpning mellan rummen.
1 svar · 2,2k läst
murak
murak: Väcker en gammal tråd. Hur gick det med borrningen? Hade du nån ritning där du kunde se hur vatten/el-värme var dragna i den väggen?
3 svar · 2,0k läst
A
Autodidak1: Lite overkill med xps 300, om avståndet mellan bjälkarna inte är så stort så duger cellplast bra, 50 mm ger bärighet så det räcker med marginal.
1 svar · 768 läst
P
Anonymiserad 151941: Fick bli färdiga Ikea dörrar. :thumbup:
3 svar · 1,2k läst
D
d0nnie: [citat] Har helt missat din fråga, men bättre sent än aldrig som de säger. Det korta svaret är att projektet blev lagt på is då jag spenderade sommaren med att bygga en altan istället :) [bild] Började dock fundera på garaget idag igen och tog upp denna tråden för inspiration. Jag är fortfarande fundersam på hur jag ska lösa det. Är inne på att byta/bygga på alla längsgående
43 svar · 26,4k läst
·
B
Bonae: Haha! Jag får nog förvisso bekänna mig till verktygsfetichismen, men det gäller i så fall prylar jag har (eller tror mig ha) nytta av framöver - och då ska det vara fina, dyra grejjer! Sätta kakel är inget jag tror jag kommer göra särskilt mycket framöver, så en dylik tingest hade jag egentligen önskat slippa. Bor man som jag i lägenhet är dessutom utrymmet att förvara sina
15 svar · 3,7k läst
peternicklas
peternicklas: En KKR 100*100 väger mellan 11,9 - 36,60 kg/m. Ger mellan 94 kg till 289 kg för alla balkarna. 100:-/st låter som ett rimligt pris.
6 svar · 1,2k läst
·
S
Sfrepe: Finns i 4,5m, såga dom i 1,5m längder så slipper du spill, vill du att golvsockeln är i samma nivå som panelen så sätt dit den först och ställ panelen på den, använd panelclips för att fästa panelen med. Köp på XL-bygg så kan dom kapa upp längderna åt dig. Fredde
4 svar · 6,6k läst
L
SBH: du får fixa några stenar lätt eller tegel och mura upp lite och sedan putsa
1 svar · 6,6k läst
·
Bob_the_builder
Bob_the_builder: För att inte behöva skriva en helt egen beskrivning så länkar jag till den här: http://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Bygga%20innervägg-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?Id=37&Fid=103&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=578
1 svar · 1,7k läst
·
C
_carlss0n_: hej Tack för svar. jag kör på 13mm gips :)
5 svar · 4,0k läst
L
lordi: [citat] Ja, och varför sitter det en klämringskoppling på det röret? Brukar bara vara godkänt med löd eller svets. Eller är det någon form av lokalt fjärrvärmenät? Typ i en bostadsrättsförening?
3 svar · 3,8k läst
·
B
Bonae: Jag hoppar på en gammal tråd i ämnet med min fråga om slipning av betongbänkskiva. Jag har gjutit två av tre skivor till köket och jag har gett mig på att slipa den första med stenpapper i excenterslip... Det tog en evighet med grovt papper och det är fortfarande inte bra! Min fundering är att gå över till diamantslip för den första grovslipningen. Dock vill jag inte lägga ut
7 svar · 15,8k läst
·
A
AG A: Trappen kommer fungera, men den blir som sagt inte bekväm. Korta och höga steg, samt brant vinkel. Du borde helst få in minst ett steg till. Men det är ju beroende på hur mycket trappen ska användas. Avväxlingen ser väl okej ut, förutsatt att balkarna är ordentligt dimensionerade.
3 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.